Много е лесно е един автомобил да бъде обявен за „провал". Причините за неуспеха обаче могат да бъдат различни - неправилни прогнози, лошо планиране, ниско качество, твърде висока цена, неуспешен дизайн. Или пък просто избор на грешното време за пускане на пазара. Точно това се случи преди 50 години с BMW 2002 Turbo.
Всъщност BMW 2002 Turbo не беше първият сериен автомобил с турбокомпресор, тъй като на пазара вече имаше модели от САЩ. Той обаче първият германски сериен автомобил с турбо, защото излиза преди Porsche 911 Turbo. За по-малко от 2 години на конвейера - от септември 1973 до юни 1975 г., са произведени само 1672 бройки.
BMW 2002 Turbo се задвижва от доказания четирицилиндров двигател, който превърна моделите 2002 ti (1968-1972) и 2002 tii (1971-1975) в истински спортисти. Редовият двигател M10 с работен обем от 2,0 литра се счита за надежден. В 2002 ti той развива 120 к.с. при 5500 об/мин, а в 2002 tii - 130 к.с. при 5800 об/мин.
Баварците обмислят поставяне на 6-цилиндров мотор в модела, който да осигури повече мощност, но в крайна сметка той е оставе на новата по това време 5-Series. Причината е, че двигателят е твърде голям и едва се побира в 02, като ще направи колата твърде тежка.
Още през 1969 г. BMW създава 02 с турбокомпресор, както с това превозно средство с 280 к.с. Дитер Кестер става европейски шампион в първенството за туристически автомобили. „Цивилното“ турбо 2002 най-накрая е създаден под номер на разработка E20.
Турбокомпресорът на компанията Kühnle, Kopp и Kausch (KKK) осигури допълнителни 40 к.с. и 63,5 Нм, а крайният резултат е 170 к.с. при 5800 об/мин и 240 Нм при 4000 об/мин. За да се контролира автомобила при спиране, са използвани дискови спирачки с вътрешна вентилация на предните колела и по-големи барабанни спирачки на задната ос, отколкото при серийния аналог.
BMW посочва 7,0 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост от 211 км/ч като фабрични спецификации за тежащото 1080 кг. Turbo 2002. От днешна гледна точка това не са впечатляващи стойности, но преди 50 години те са по-добри от тези на Porsche 911 S.
Експерти обаче забелязват, че самото турбо е много голямо и работи само при високи скорости. Това означава наличие на „турбо-яма", която се усеща много ясно. При по-малко от 3000 об/мин производителността е като на много по-слабия модел 1602 и едва при 3500 об/минн нещата се променят.
Това донася сериозни критики за автомобила от страна на медиите, които отбелязват и някои странни решения в дизайна и особено в окраската на автомобила. Той се предлага единствено в бяло или сребристо, комбинирани с характерните синьо-виолетово-червени тонове на BMW Motorsport GmbH, предшественика на M GmbH.
Към това се добавя и факта, че през есента на 1973 г. светът е обхванат от петролна криза, която изстрелва цените на горивата на много високи нива (в днешно време това е еквивалент на повече от 3 евро за литър). Пиронът в ковчега на BMW 2002 Turbo обаче не не толкова по-високият разход, а най-вече високата му цена. При излизането на пазара автомобилът струва цели 18 720 марки. За същите пари може да се купи луксозен седан Mercedes-Benz 250.
В крайна сметка 2022 Turbo си остава рядкост, като в наши дни запазените бройки от модела струват над 100 000 евро. A BMW подхожда радикално, като премахва турбото и пуска напълно противоположен модел - 1502. Той е много икономичен, като има 75 к.с. и струва 11 390 марки. И той се оказва голям успех, като само за 2 години от него са продадени над 77 000 бройки.
Още снимки на BMW 2002 turbo - вижте в галерията: