IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо селекторите на автоматичната трансмисия станаха толкова малки?

Електронното управление на скоростната кутия предпазва от редица проблеми

Дори преди пет години на почти всички автомобили с автоматична скоростна кутия между двете седалки на водача и пътника можеше да се види голям лост за смяна на предавките. Той се движи с известно усилие и шофьорът трябва да го дръпне към себе си, за да активира режим „D“. В допълнение, големият размери лоста го превърнаха в място за почивка на дясната ръка. Сега обаче повечето коли се правят с малки електронни селектори, които при премиум моделите дори са се превърнали в някакви ключове или лостчета, като на компютърните конзоли. Защо се прави всичко това?


скоростна кутия


Кой лост е по-добър?

От средата на миналия век селекторите за автоматични трансмисии са придобили два варианта. Американските автомобили често използват оформление с позиционирана дръжка на кормилната колона. Селекторът е прикрепен под волана и от него прътите отиват към автоматичната скоростна кутия, която е разположена надлъжно зад двигателя в специален тунел приблизително между краката на водача и пътника.

Липсата на селектор в централния тунел позволява да се освободи допълнително място в салона на автомобила за настаняване на още един пътник. Затова отпред американците поставят широки дивани за трима души, които имат завидна функционалност.

Тази конструкция обаче си има и недостатъци. По време на активно маневриране е възможно лостът да бъде докоснат и да се премести от режим „D“ в неутрална позиция или, още по-лошо, в „R“ (движение на заден ход). В подобна ситуация невнимателен шофьор може са причини може да причини сериозни щети на трансмисията.


скоростна кутия


Европейското автомобилно инженерство избра различно място за селектора на автоматичната скоростна кутия. Конструкторите започнаха да го поставят на централния тунел между седалките. По това време европейските компании правят предимно малки коли и дори при голямо желание трети човек не може да се побере на предния диван. А селекторът на пода направи възможно да се опрости комуникацията с кутията и да се намалят производствените разходи.

С времето обаче изискванията за безопасност се променят и дори при големите автомобили вече не се препоръчва да има трета седалка отпред за пътник. Централното местоположение на селектора на автоматичната трансмисия се счита за успешно и много производители на автомобили започват да копират европейския дизайн от началото на 90-те години.

Селекторът между седалките обаче също не е идеален. Има механична връзка с кутията чрез кабел, който е свързан с подобен лост в недрата на кутията. Поради това ходовете на лоста са големи, за да се предотврати случайно превключване от една позиция в друга. На лоста се поставя резе, което го фиксира в една или друга позиция и отваря релейната ключалка, която се активира при натискане на педала на спирачката. Ако предпазителят изгори, релето е изключено и кутията не може да се активира. Понякога кабелът се окислява или замръзва през зимата, когато влезе вода, което затруднява смяната на скоростите.

Селекторът вече по-малък, но има повече място

Като цяло, решение на проблемите с надеждността се оказват „електронните“ селектори. Сред масово произвежданите автомобили такива трансмисии се появяват за първи път на BMW и Land Rover. Те се отличават с необичаен селектор под формата на малък джойстик - като на игрова конзола. Дръжката се движи лесно в този и изобщо няма разстояния между позициите на режимите. Програмите за шофиране се избират чрез последователно завъртане на селектора напред или назад. Паркирането „P“ се задава с отделен бутон.


скоростна кутия


При всъдеходите Land Rover и седаните Jaguar дръжката се заменя с въртяща се шайба - като на пералня. Завъртането по посока на часовниковата стрелка помага при избора и активирането на режимите на движение.

Тези електронни кутии имат много предимства пред аналоговите механични селектори. На първо място, те са много по-надеждни, тъй като нямат задвижващи механизми за триене. Командите се подават по „жица“. Селекторът се движи лесно и не изисква много усилия от водача.

Електронният джойстик заема малко място. Дизайнерите успяват да превърнат цялото пространство между предните седалки в органайзер с поставки за чаши и контейнери за мобилен телефон, безжично зареждане, място за ключове, кабели, USB конектори и други аксесоари. В някои случаи дори е възможно да поставите нещо като маса за бързо хранене между седалките до подлакътника.


скоростна кутия


Селекторът намалява с всяко ново поколение на определен модел. Например, на актуализираното Volvo XC60 той всъщност се превърна в люлеещ се ключ с размерите на кибритена кутия.

Основната характеристика на електронния селектор е, че предотвратява евентуално включване на задна предавка, когато автомобилът все още не е спрял и се движи напред. Това е възможно при машини с аналогов селектор и често води до претоварване на преобразувателя на въртящия момент и сериозен риск от повреда на трансмисията.

Електрониката просто игнорира случайното натискане на селектора. Освен това режимът за паркиране се активира автоматично, ако водачът по някаква причина отвори вратата и излезе от колата при спиране. В този случай електрониката ще затегне и ръчната спирачка, предотвратявайки неволно потегляне на автомобила.

Като цяло електронното управление на трансмисията предпазва от много проблеми. Вярно е, че ако такава кола закъса при преминаване на голямо водно препятствие, електрониката ще започне да прави грешки. Това се отнася не само за управлението на трансмисията, но и за електронните системи за работа на задвижването на всички колела. Понякога, като се намокрят, минават на авариен режим, което не се случва при старите раздатъчни кутии.

0 от 500
  • #15
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 13-ти ( преди 1 година )
    Ти пък си карай москвича. Само недей тайно да мечтаеш за за автомобил на 2-3 години, със 150-200 коня мощност и стандартно оборудване за което до преди 10 години само мечтаехме, дори го нямаше и като екстри в колите които можехме да си позволим.
  • #14
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Всичко е въпрос на свикване, минал съм през Жигула, Форд,Фиат, два Пасата, БМВ и сега пак Пасат и Хюндай (ръчка) , като втората е на 6 месеца за градска кола. Карал съм и доста електрички със и без скоростен лост, с бутони, шайби, джойстици и тн. Едно е сигурно - автоматика или елъетричките с предна и задна , са в пъти по-безопасни от ръчка. Превключване на скорости в градски трафик 7-8 пъти на километър е безумие, в задръстване да не говорим.
  • #13
    4 rate up comment 8 rate down comment
    дайте им тротинетка ( преди 1 година )
    по-големите комплексари искат по-голям лост, а по-европеизираните толерасти , особено поколение Z нямат против и там да има дупка - съвсем нормално - те са просто отражение на деградиращото общество.
  • #12
    6 rate up comment 0 rate down comment
    До #6 ( преди 1 година )
    Осветлението в купето, дори ръчно включено, се изключва след определено време. Поне от около 20тина години, същото е положението и с радиото.
  • #11
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Коко ( преди 1 година )
    Ейййй, нямате угодия.
  • #10
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    ефекта от скоростния лост е чиста психология естествено продължение на мъжкото начало но времената се променят може някой от новите полове да заведе иск че е дълбоко травмиран и изпитва страх от визуалното му присъствие в салона
  • #9
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Намаляват защото ги правиха да имитират ръчна трансмисия заради менталния модел на свикване.Но няма никаква друга причина да има огромен лост след като не упражнавяш усилия и не търсиш прецизност на работа като джойстик например.
  • #8
    26 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На Тесла е на екрана, абсолютно неприемливо, сложили са някакви грозни бутони за мигачите и едеотите които ги карат за всичко трябва да мажат по екрана с пръсти, това ако му викат високи технологии!
  • #7
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Илиян ( преди 1 година )
    На някои коли осветлението в купето се изключва автоматично след 10-ина минути, дори ако е включено на копчето. В това отношение недолюбвания ми ФВ Тигуан е безопасен :)
  • #6
    5 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Естествено,че осветлението в купето не се изключва автоматично щом си го включил изрично,а не е на автоматичен режим.