Вече 86 години една и съща трагична фотография - черно-бяла, едрозърнеста, леко размазана - изниква в главите на всички, когато заговорим за най-обещаващото решение в областта на зелената енергия. Щом стане дума за употреба на водород в транспорта, първо се сещаме за трагедията на дирижабъла "Хинденбург". На 6 май 1937 гордостта на германския въздушен флот, най-големият въздухоплавателен съд с твърда конструкция в историята, се запалва и изгаря като факла при опит за кацане в Ню Джърси. 35 души - пътници и екипаж - загиват.
Причината за трагедията не е ясна и до днес. Мнозина подозират саботаж. Но каквато и да е истината, катастрофата с "Хинденбург" не само слага точка на пътническите дирижабли с водород, но и поставя клеймо изобщо върху практическата употреба на най-разпространения елемент във Вселената. Днес опонентите на нар. "водородно общество" изтъкват всевъзможни аргументи срещу него - икономически, научни, логистични, геополитически. Но в крайна сметка най-силният им инструмент е подсъзнателният ужас, който образът на горящия цепелин продължава да предизвиква и до днес. Нека се опитаме да обобщим доводите "за" и "против" прехода към водородно задвижване в транспорта.
17 ключови въпроса за водорода (ГАЛЕРИЯ):
Аргументът за ниската ефективност на водорода като енергоносител обаче има и друга страна - в много случаи става дума за енергия, която иначе ще бъде загубена, или изобщо няма да бъде произведена. Йорго Хадзимаркакис цитира примера с Кипър, където средно 22% от произведената енергия от соларни централи не може дори да влезе в електропреносната мрежа заради ограничения й капацитет. В Германия през 2022 енергия за около 4.5 милиарда евро не е била произведена по същата причина. "Когато говорим за ефективност, да не забравяме, че най-голяма енергийна система на планетата е фотосинтезът, а при него ефективността не е дори 3%", подчертава Хадзимаркакис. "Енергийната ефективност е само част от системната ефективност, която включва също неща като ценова ефективност, ефективност по отношение на суровините... 50% ефективност на един водороден камион е по-добре от 0% ефективност при непроизведената енергия". Шестте тераватчаса зелена енергия, които не бяха произведени в Германия миналата година заради недостатъчен капацитет на мрежата, биха стигнали за производството на 100,000 тона водород. Нашето iX5 Hydrogen се нуждае от едва килограм, за да измине 100 км. Това прави 100 милиона километра пропуснат пробег.