Изминатите километри са много важен показател при закупуване на употребяван автомобил, поради което именно пробегът често е обект на манипулация от страна на продавача. Той се намалява умишлено, за да може цената на колата да се увеличи и тя да се продаде по-изгодно. Тази практика е разпространена по цял свят, в това число и в България.
Кои обаче са държавите, където най-често се манипулира километража на употребявано преводно средство? Отговор на този въпрос дава изследване на carVertical - компания, която събира и анализира данни, свързани с автомобилния сектор. Проучването по отношение на индекса за прозрачност на пазара класифицира страните, използвайки различни показатели, за да определи най-честните, тоест тези, където е най-малко вероятно да се попадне на кола с манипулиран километраж.
Проучването на carVertical разглежда данни за историята на автомобилите, закупени от потребителите на компанията от октомври 2022 г. до септември 2023 г. въз основа на шест фактора - процентът на колите с манипулиран пробег; средната стойност на промяната на километража, процентът на повредените превозни средства, средната стойност на щетата, процентът на внесените употребявани автомобили и средната възраст на проверените автомобили. Тъй като влиянието им върху прозрачността на пазара е различно, анализаторите приписват различни стойности на тези фактори. И ето какво излиза, когато се разглеждат 25 държави:
България е на 19-о място в индекса за прозрачност на пазара на употребявани коли с резултат -40,6%. Според изследването 4,86% от проверените автомобили са с манипулиран километраж, като средната стойност на превъртените километри е 76 241. Процентът на обявените за продажба повредени коли е 45,12, а средната стойност на щетите 5307 евро. Процентът на внесените от чужбина автомобили втора ръка е 79,2%, като средната възраст е 9,11 години.
Най-лошо е положението в Украйна, която заема последното - 25-о място в класацията. Там 8,5% от колите са с превъртени километражи, а 49,7% са претърпели щети. Украйна обаче има един от най-високите показатели на внос в Европа - 82,4%.
В същото време най-добре от изследваните държави се справя Великобритания, където само 2,72% от колите са с манипулиран пробег, а средната стойност на превъртените километри е 31 054. Процентът на повредени автомобили е 18,36, а средната стойност на щетите - 6767 евро.