IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

DiDia 150 е най-скъпата кола на своето време

Автомобилът е пример за успешeн преход от модната индустрия към автомобилостроенето

Скицирано от модния дизайнер Анди Ди Диа и популяризирано от американската филмова и музикална суперзвезда от 50-те и 60-те години Боби Дерън, това уникално произведение на автомобилното изкуство държи рекорда на „Гинес“ за най-скъпата персонализирана кола, продадена на частен купувач в началото на 60-те години на миналия век.


DiDia 150


През цялата история на модата и автомобилостроенето са малко хората, преминали успешно от проектиране на дрехи към проектиране на автомобили.

Пример за подобна трансформация е Jankel Tempest – агресивен британски суперавтомобил, който Робърт Джанкел проектира през 1990 г. на базата на C4 Corvette. Но над три десетилетия по-рано друг моден дизайнер от Детройт скицира кола, която се сдобива с много по-голяма слава от тази на Tempest.

От шофьор на автобус до моден дизайнер и накрая стилист на поръчкови автомобили

Роден на 15 юли 1917 г. в Детройт, Мичиган, Андрю „ Анди“ Ди Диа е второто от общо три деца на италиански имигранти Гаспаре (известен още като Джаспър) и Виркунца Ди Диа.


DiDia 150


От средата до края на 40-те години на миналия век Анди работи като шофьор на автобус в Детройт, но в някакъв момент, в началото на 50-те години, той прави невероятния преход към модната индустрия. Въпреки че не става известен в световен мащаб с облеклото си, Анди се справя достатъчно добре, за да се срещне с някои интересни личности, включително с тогавашния амбициозен певец, автор на песни и бъдещ актьор Боби Дерън, който в крайна сметка става негов приятел и работодател.

Тъй като е роден и израснал в Детройт - автомобилната столица на света по онова време - Анди също е страстен почитател на колите и през свободното си време скицира футуристични концепции.

От скица към реалност

В някакъв момент Анди решава да превърне любимата си скица в реалност, като възлага на колегите си от Детройт Рон Кларк и Боб Кайзер от Clarkaiser Custom Shop да изградят колата.

Проектът стартира през втората половина на 1953 г. и ще отнеме почти седем години и 69 811 долара (около 709 500 долара днес), за да бъде завършен.

Докато екипът на Clarkaiser Custom Shop прави своите магии, Анди се среща с Боби Дерън след един от концертите на певеца. Модният дизайнер, превърнал се в стилист на автомобили, разкрива проекта си на Дарин и му показва няколко скици за това как колата трябва да изглежда.
Дерън, който веднага се влюбва в идеята, обещава, че ако някога стане суперзвезда, ще купи колата за много пари.


DiDia 150


Един от най-красивите поръчкови автомобили на своята ера

Завършена през 1960 г., персонализираната кола, в крайна сметка наречена DiDia 150, не е просто уникална поръчка, а истински шедьовър. Автомобилът не е базиран на съществуващ модел – той е изграден върху тръбно шаси от алуминиева сплав, изграден от нулата от Рон Кларк, Боб Кайзер и техния талантлив екип.

Тялото, вдъхновено от 50-те години на миналия век, включва огромни задни перки, фарове за мъгла, подобни на реактивни двигатели, монтирани на "плаващата" предна броня, капак на багажника с панти от страната на водача, прибиращи се фарове и огромен панорамен заден прозорец от плексиглас, който се простира над задните седалки.

След като е завършена, колата е доставена на известния Джордж Барис в Калифорния за добавянето на невероятно сложната боя, предназначена да допълни изобилието от хромирани екстериорни елементи. Легендарният персонализатор използва не по-малко от 30 слоя червена боя, смесена с истински диамантен прах, за да придаде на автомобила уникален вид.

Освен уникалния си дизайн и невероятната боя, колата се гордее с функции, които изпреварват времето ѝ.

Примерите включват електрически отварящи се врати, автоматични чистачки на предното стъкло със сензори за откриване на влага и климатична система с четири термостата и индивидуални климатични контроли за четиримата пътници (ранна версия на модерния четиризонов климатичен контрол).

Други забележителни характеристики са радио с високоговорители, вградени във всяка от четирите седалки, и въртящи се задни светлини, които се движат в обратна посока на кормилната колона.

Колата първоначално е задвижвана от модифициран 6,0-литров V8 двигател на Cadillac с 510 конски сили.

„Колата мечта на Боби Дерън“

Автомобилният шедьовър официално дебютира през ноември 1960 г. на третото годишно изложение в Бейкърсфийлд. През следващите години колата се появява на няколко престижни автомобилни изложения в САЩ. Тя също така често е карана от Боби Дерън, който вече е един от най-известните американски певци и актьори.

Колата намира място в множество публикации като „Колата мечта на Боби Дерън“, но скоро ще се сдобие с друго, официално име.

В крайна сметка холивудската звезда, която първоначално наема Ди Диа за свой личен стилист, изпълнява обещанието си и купува колата за 150 000 долара (над 1,5 млн. долара днес). Това превръща автомобила в най-скъпото поръчково превозно средство в света, намирайки място в световните рекорди на „Гинес“ през 1961 г.

Това постижение осигурява и официалното име на колата: DiDia 150 – името на дизайнера и сумата, която Дерън плаща за нея.


DiDia 150


DiDia 150 днес

През 1970 г. Дерън и Ди Диа се съгласяват да дарят колата на Националния музей на транспорта в Сейнт Луис, Мисури. По това време автомобилът получава множество подобрения, включително двигател 427 Ford V8, нов задвижващ вал и обновена двулистна система на задно окачване.

През 1981 г. управата възлага на Manns Auto Body Shop да направи цялостно възстановяване на DiDia 150. Колата продължава да пребивава в музея и до днес.


0 от 500