IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Toyota: Хората най-после виждат реалността за електромобилите

Все повече производители „бият тревога“ след забавянето на ръста на продажбите

Вече бившият президент и главен изпълнителен директор на Toyota - Акио Тойода, отдавна отрича електромобилите като единственият път пред автомобилната индустрия. Именно това беше основната причина, поради която той се оттегли от поста си по-рано тази година, но остана в компания като председател на Управителния съвет.


Toyota


Сега Тойода отново атакува случващото се, а причината е забавянето на ръста на продажбите на електромобили през последните месеци. „Казах ви какво ще се случи. Хората вече виждат реалността на този нова технология и това показва, че позицията на Toyota е била правилна. Има много други начини да изкачите планината, която постига въглеродна неутралност", коментира една от най-големите фигури в индустрията пред репортери на изложението Japan Mobility Show в Токио.

Въпреки че ръстът на продажбите на електромобили се забавя, пазарът все още расте. Wall Street Journal съобщава, че глобалните продажби на електрически превозни средства са нараснали с 63% през 2022 г., но са се забавили до 49% през 2023 г. Факт е обаче, че редица големи производители промениха, при това сериозно, електрическите си планове.

GM, например, обяви, че отлага производството на предстоящата гама от електрически автомобили, която включва Chevy Equinox EV, Chevy Silverado EV и GMC Sierra Denali EV. Изпълнителният директор на GM Мери Бара каза, че краткото забавяне ще „направи тези автомобили по-ефективни и по-евтини за производство, и следователно по-печеливши“. Концернът също така се отказа от целта да произведе 400 000 електромобила до средата на 2024 г., въпреки че крайната цел - 1 милион електромобила до 2025 г., засега остава.

Най свой ред Ford съобщи, че забавя производството на своя електрически пикап F-150 Lightning. Дори лидерът в сегмента - Tesla, не изпълни очакванията за продажби през тримесечието и отчете по-ниски печалби от очакваното.

Според Тойода това е доказателство, че „ако регулациите са създадени въз основа на идеали, обикновените потребители са тези, които страдат.“ По време на неговия мандат като главен изпълнителен директор, Toyota беше класирана като третата компания, която възпрепятства усилията за ограничаване на изменението на климата, като само петролните гиганти ExxonMobil и Chevron са преди нея.

Не само регулаторите обаче настояват за електрически превозни средства. Инвеститорите все повече виждат технологията като бъдеще, като това се дължи основно на успехите на Tesla. Наследникът на Тойода като главен изпълнителен директор - Коджи Сато, превърна разработването на достъпни електромобили в приоритет и на Японското изложение за мобилност автомобилният производител показа няколко изцяло електрически концепции.

Акио Тойода обаче смята, че силата на японската автомобилна индустрия се дължи на нейният огромен опит и на това, че се учи от провалите, които е допуснала. При Toyota това важи и за първия електромобил - bZ4X, който се оказа провал най-вече заради слабия пробег. В компанията обаче могат да разчита на успеха на хибридните превозни средства, които да се превърнат в мост към електрическата ера. Техните продажби в момента растат и Toyota смята да се възползва максимално от това, като остави, поне засега, електромобилите на заден план.


0 от 500
  • #81
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Нямам идея какво се възнасяте по тези тесли. Усещането в тях е като в китайска изработка. Може да имат по-добри от другите коли пробек, но за цената си са доста неприятни. Плюс че технологията на батериите все още не е достатъчно добъра за електромобили. На никой от тук коментиращите не му дреме дали са екологични и въобще след колко километра са по-екологични от останалите.
  • #80
    8 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Моето предположение е, че повече от 40% дял на елетромобилите към онази дата ще са мечта, сбъдната в няколко държави, даже не на континенти. " Запомни си думите. Според мен електромобилите ще имат 40% пазарен дял в световните продажби на автомобили още след 3-4 години. Нали правиш разлика между процент от продажбите и процент по улиците?
  • #79
    4 rate up comment 7 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Точно всички тези кризи показаха колко е устойчив модела на Тесла. Успяват да се адаптират към всякакви трудности. Те бяха едни от малкото на които в продажбите продължиха да растат при кризата с чиповете и какви ли не други кризи. Но най-вече какво решиха да направят останалите - дори след отминаване на кризите им се услади да продават по-малко, но по-скъпи модели с голяма надценка, за да печелят повече пари с по-малко усилия. Ще видим чия стратегия е по-добра.
  • #78
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Проблемът е че години наред Мъск хвърля пачки в кюмбето, а другите производители продължават да си раздават милиони в премии в края на годината и после да реват че няма пари и "къде са ми субсидиите". Резултати са на лице
  • #77
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Всичко по-долу доста влияе върху пазара и като добавим всички други кризи, смело можем да предположим (поне аз де), че данните за последните 5 години могат да не се използват за бъдещи прогнози. Но както ти сам пишеш, ще я проверим тая работа към 2030 година. Моето предположение е, че повече от 40% дял на елетромобилите към онази дата ще са мечта, сбъдната в няколко държави, даже не на континенти. Навсякъде другаде с изненада ще откриеш хибриди и чисти ДВГ. Залог даден, 2030 чакаме резултата.
  • #76
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    MythBuster, предполагам процентите надолу-нагоре и да са верни, но не забравяй, че последните 4-5 години не са точно меродавни за статистика. Covid, инфлация, стагфлация, "хеликоптерни" пари, забрани за ДВГ, даване/махане на стимули за електромобили... много неща се случиха, които влияят върху закупуването или не на автомобил. Тези всички изброени и много пропуснати са влияели вурху избора на закупуване на превозно средство. Когато тяхното влияние намалее, тогава смятай пазарните дялове.
  • #75
    5 rate up comment 4 rate down comment
    до 71 ( преди 1 година )
    "четох някъде". Браво, другарю, в партийния официоз ли го четохте? Сега истината. 60% от всички литиево-йонни автомобилни батерии вече са LFP и не използват и милиграм кобалт. Този, процент, другарю, се увеличава и ще се увеличава все по-бързо, защото освен LFP, излизат и натриеви батерии, които пък заобикалят евентуалния недоатиг на литий (какъвто няма и не се очертава). Та, другарю, кога ще се научите, освен да четете, и да мислите?
  • #74
    6 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тойода-сан доказва едно-единствено нещо: Тесла и всички останали. А сред останалите, Тойотка е на опашката. Тесла се купува нова. Тесла се търси на втора ръка толкова много, че цените са почти като на нова Тесла. Не е вярно, че електрическите се провалят. Вярното е, те се провалят всички, освен Тесла.
  • #73
    7 rate up comment 6 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Лудория, при ДВГ билото е стигнато и вече започна спускането почти 40% надолу от продажбите преди 4-5 години. От 100 милиона продажби, сега са паднали на 60+милиона. При електромобилите тепърва е тръгнало изкачването 20% пазарен дял - от милион продажби преди 4-5 години, на 16 милиона и им остават още 80% изкачване за усвояване на пазарен дял.
  • #72
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    Абе, човека е на възраст и си плямпа. И ние тук си плямпапе колкото да има малко почивка след работния ден. Защо Тесла има нарастващи продажби - ами всеки продукт има изкачване - Тойота са стигнали било, ама много им е високо билото. И Тесла го е стигнала, щом регулира производството с крайните цени на продукта си. Вижте как ги регулират другите "premium" производители. Какво казал някакъв шеф на Мерцедес - това да не са банички, че всекидневно да сменяме цени. Ако искаш Мерцедес, плащаш такъв!