Дизеловият двигател датира от 1890 г., когато Рудолф Дизел - германски изобретател и машинен инженер, създава агрегат за използване в търговски приложения за производство на електроенергия. Конструкцията (двигател със запалване чрез компресия) запалва горивото, когато механичната компресия повишава температурата на въздуха в цилиндрите. Дизеловите двигатели не изискват запалителни свещи, използвани в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.
През последните 40 години дизеловият двигател се превърна в значителен източник на енергия в камионите и автомобилите. Когато цените на бензина скочиха рязко по време на петролната криза от 70-те години на миналия век, моделите с дизелови двигатели, отличаващи се с нисък гориво, станаха още по-популярни. Въпреки това, те не успяха да се наложат в САЩ, където предпочитаното гориво си остана бензинът.
През последните години продажбите на дизелови автомобили спада, тъй като производителите насърчават продажбите на електромобили и хибридни превозни средства. Въпреки това през 2021 г. продажбите на дизели в Европа все още съставляват повече от 20% от общите продажби.
Кои обаче са най-надеждните дизелови двигатели, създавани някога? Отговор на този въпрос дават експерти от компанията Motor Verso, както и от изданието Slash Gear.
10 от най-надеждните дизелови двигатели (ГАЛЕРИЯ):
Fiat Chrysler Automobiles (FCA) представи 3,0-литровия EcoDiesel двигател през 2011 г., предлагайки го на европейския пазар. В Северна Америка автомобилният производител предостави версията L630 DOHC през 2014 г. за Ram 1500 и Jeep Grand Cherokee.
Европейският EcoDiesel е разработка на VM Motori, дъщерно дружество на Fiat Chrysler от Ченто (Италия), като двигателят има блок от графитно желязо (CGI), което го прави по-компактен, по-здрав и по-лек от двигател, използващ блок от чугун. За допълнителна здравина FCA закрепи опорна плоча към блока на двигателя и вътре монтира подобрен колянов вал, изработен от кована стомана 4140. Производителят също така монтира високоякостни чугунени биели и леки бутала от лят алуминий за издръжливост. Шестцилиндровият двигател разполага с алуминиеви DOHC глави с четири клапана на цилиндър, а керамичните подгревни свещи с ниско напрежение осигуряват бърз старт на двигателя и намалени емисии.
3,0-литровият EcoDiesel двигател разполага с горивна система с директно впръскване под високо налягане, известна като MultiJet II, и използва турбокомпресор с водно охлаждане Garrett с променлива геометрия (VGT). Подобно на повечето съвременни дизелови двигатели, EcoDiesel също е оборудван с разнообразно оборудване за намаляване на емисиите, като дизелов окислителен катализатор (DOC) и филтър за твърди частици (DPF). От 2014 г. до 2019 г. мотор 3.0L EcoDiesel произвежда до 240 к.с. и 570 Нм.