Дизеловият двигател датира от 1890 г., когато Рудолф Дизел - германски изобретател и машинен инженер, създава агрегат за използване в търговски приложения за производство на електроенергия. Конструкцията (двигател със запалване чрез компресия) запалва горивото, когато механичната компресия повишава температурата на въздуха в цилиндрите. Дизеловите двигатели не изискват запалителни свещи, използвани в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.
През последните 40 години дизеловият двигател се превърна в значителен източник на енергия в камионите и автомобилите. Когато цените на бензина скочиха рязко по време на петролната криза от 70-те години на миналия век, моделите с дизелови двигатели, отличаващи се с нисък гориво, станаха още по-популярни. Въпреки това, те не успяха да се наложат в САЩ, където предпочитаното гориво си остана бензинът.
През последните години продажбите на дизелови автомобили спада, тъй като производителите насърчават продажбите на електромобили и хибридни превозни средства. Въпреки това през 2021 г. продажбите на дизели в Европа все още съставляват повече от 20% от общите продажби.
Кои обаче са най-надеждните дизелови двигатели, създавани някога? Отговор на този въпрос дават експерти от компанията Motor Verso, както и от изданието Slash Gear.
10 от най-надеждните дизелови двигатели (ГАЛЕРИЯ):
По-рано японските производители предпочитаха чужди двигатели за своите автомобили, но през 2003 г. Honda започва производството на собствения си дизелов двигател N22A1, наречен 2.2 CTDi. Двигателят генерираше 140 к.с. и 340 Нм въртящ момент. Той е с 4 цилиндъра и 16 клапана, като има верижно задвижван разпределителен вал, система за впръскване на гориво Common Rail с инжектори Bosch, турбина Garrett GTA1752LV с променлива геометрия и маховик с двойна маса. Двигателят отговаря на стандарта за вредни емисии Евро 4.
Ресурсът на мотора е 250 000-400 000 км, като това зависи от редовната поддръжка и качеството на използваните консумативи. Въпреки това, дори добре поддържан двигател CTDi двигател може да има проблеми, като в случая те са свързани с компресора, докато EGR-клапанът е предразположен към запушване, особено в автомобили, карани предимно в градския трафик.