Дизеловият двигател датира от 1890 г., когато Рудолф Дизел - германски изобретател и машинен инженер, създава агрегат за използване в търговски приложения за производство на електроенергия. Конструкцията (двигател със запалване чрез компресия) запалва горивото, когато механичната компресия повишава температурата на въздуха в цилиндрите. Дизеловите двигатели не изискват запалителни свещи, използвани в конвенционалните двигатели с вътрешно горене.
През последните 40 години дизеловият двигател се превърна в значителен източник на енергия в камионите и автомобилите. Когато цените на бензина скочиха рязко по време на петролната криза от 70-те години на миналия век, моделите с дизелови двигатели, отличаващи се с нисък гориво, станаха още по-популярни. Въпреки това, те не успяха да се наложат в САЩ, където предпочитаното гориво си остана бензинът.
През последните години продажбите на дизелови автомобили спада, тъй като производителите насърчават продажбите на електромобили и хибридни превозни средства. Въпреки това през 2021 г. продажбите на дизели в Европа все още съставляват повече от 20% от общите продажби.
Кои обаче са най-надеждните дизелови двигатели, създавани някога? Отговор на този въпрос дават експерти от компанията Motor Verso, както и от изданието Slash Gear.
10 от най-надеждните дизелови двигатели (ГАЛЕРИЯ):
BMW M57 е шестцилиндров двигател, като се счита за най-добрия дизел на баварския автомобилен производител. При пътническите автомобили той обикновено произвежда от 150 к.с. и 300 Нм до 286 к.с. и 780 Нм, докато версията на автомобила за рали „Дакар"генерира 320 к.с. и 780 Нм. Произвеждан е от 1998 до 2010 г. сано, BMW го предлага в три различни работни обема - 2,5, 2,9 и 3,0 литра, съчетани с разнообразие от изключителни аксесоари, включително турбокомпресор с променлива геометрия, инжектор на Bosch, дизелов филтър за твърди частици и маховик с двойна маса.
Въпреки това системата за впръскване Common Rail е функцията, заради която този мотор попада сред най-добрите дизелови двигатели, създавани някога. Благодарение на нея при огромно налягане дизеловото гориво е напълно разпръснато, което води до по-ефективно и по-чисто изгаряне.