Ако вашата рутинна проверка и стартиране преди шофиране не включва ръчно завъртане на стартер, регулиране на дросела, наливане на нафта в импровизиран резервоар за гориво и вода в полуоткрит радиатор — всичко това, за да събудите камион, който е ръждясал след десетилетия употреба — тогава вероятно не карате превозното средство по особено екстремни участъци, защото „пътища“ тук е непозната дума.
Или най-малкото не го карате толкова много, колкото самосвал от съветската епоха, показван в YouTube. Камионът с шаси и кабина на ЗИЛ вероятно е на около 60 години и въпреки това все още „диша“, щастливо вършейки своята ежедневна работа, минавайки през мокър пясък и потоци.
Ръждясалата машина изглежда е самосвална версия на ЗИЛ-150 или ЗИЛ-164. Този модел би бил оборудван с корито, което може да се накланя до 48 градуса и да носи полезен товар от около 3500 килограма. Това е много пясък, който безстрашните собственици на стария ЗИЛ явно пренасят с камиона.
Изненадващо е, че превозното средство може да се движи офроуд толкова умело, въпреки че е машина със задвижване на задните колела – без почти никакъв протектор по гумите. Освен ако наистина не е модел 6х6.
Точно преди стартиране виждаме шофьора да върти гаечен ключ на оста, което може да ни каже нещо за нейното сцепление. Камионът се задвижва от 5,6-литров редови „шестак“, който едва ли има 100 конски сили, въпреки че въртящият му момент е нисък при около 2400 об/мин.
Все пак ЗИЛ-ът си върши работата със стил, със зелена, жълта и червена боя върху ръждясалия корпус. На пръв поглед изглежда, че камионът е на последни издихания, но когато го видите в действие, става ясно, че пред него има още няколко десетилетия живот. Единственият му останал калник се носи над предната дясна гума като обелка от авокадо.
Отвътре ЗИЛ-ът е също толкова очукан и износен. На предната пътническа седалка има туба с гориво, която се вози до шофьора, закрепена към рамката на пътническата врата. По-голямата част от арматурното табло на камиона липсва, а петстепенната механична трансмисия е оголена.
Въпреки всичко камионът работи и се движи; дори и офроуд, по-най-впечатляващия начин. Какво повече може да искаме от стария камион?