Повече от 70 години Формула 1 е върхът на автомобилния спорт. От първия си сезон през 1950 г. най-великите състезатели в света мечтаят да станат пилоти в тази надпревара. Малцина късметлии са имали възможността да карат колите, считани за най-добрите болиди за всички времена.Пилоти като Михаел Шумахер, Алберто Аскари, Айртон Сена, Ален Прост, Луис Хамилтън и Макс Верстапен са постигнали своите успехи с помощта на най-великите състезателни коли в моторния спорт.
От McLaren и Ferrari до Red Bull и Williams - вижте кои са най-добрите автомобили в историята на Формула 1 според експертите от изданието Goodwood Road & Racing.
10-те най-добри болида във Формула 1 (ГАЛЕРИЯ):
Седемдесет и пет състезания и 20 победи не звучат толкова впечатляващо в настоящата компания. Но Lotus 72 има асо в ръкава си. Той печели три шампионата при конструкторите и два шампионата при пилотите в шест сезона на състезания и неговите 20 победи са разпределени в пет сезона, а не само в един. Lotus 72 е специална състезателна кола.
Пълна иновация, когато е пусната на пазара, със спирачки, монтирани върху шасито и поставени отстрани радиатори, 72 е вероятно шедьовърът на Колин Чапман. Клиновидната форма е отклонение от предшестващите го автомобили от Формула 1 в стил „пура“. Дебютира в средата на сезон 1970 г. и след като се оттегля от първото си състезание с него, Йохен Ринт записва четири поредни победи. За съжаление една катастрофа в Монца слага край на живота на Ринт, но той и 72 вече имат достатъчно преднина,, за да може австриецът да спечели титлата посмъртно.
В предпоследното състезание за сезона Емерсон Фитипалди взема петата победа с колата, отдавайки по най-добри начин почит към Ринт. За сравнение 1971 г. беше угарна година.
Автомобилът е разработен чрез 72C, за да стане 72D, допълнен с емблематичната ливрея John Player Special. През 1972 г. Фитипалди печели пет победи и титлата, през 1973 г. още три, Рони Петерсен други четири, а Lotus печели титлата при конструкторите. Петерсен ще вземе още три победи със 72, сега във форма 72E, през 1974 г., преди колата да се затрудни през 1975 г., докато 77 бива разработен за следващата революция на Lotus F1. Никоя друга кола не е имала такъв успех като Lotus 72. Той държи рекорда за най-дълго време между първата и последната победа за шаси на F1.