IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Нов проблем за колите на ток - няма кой да ги ремонтира

Електрифицираните превозни средства стават все повече, но липсват механици за тях

Простата конструкция и евтината поддръжка бяха един от основните аргументи в полза на закупуването на електрически автомобил. На практика обаче колите, задвижвани само на ток, също имат проблеми с качеството, което наложи няколко масови сервизни акции, а ремонтите понякога се забавяха допълнително заради липса на резервни части. Сега на хоризонта се задава нов проблем.


ремонт


Факт е, че първите собственици на електрически автомобили успяха да изпитат всички предимства. Те получиха субсидии при закупуване, данъчни облекчения, безплатно зареждане и някои други бонуси. Тъй като електромобилите вече се радват на масово търсене, тези предимства започват да отпадат, като вече се въвеждат данъци, а ремонтите и поддръжката стават все по-проблематични.

Очаква се, че в обозримо бъдеще собствениците на електрически автомобили да имат сериозни затруднения с намирането на квалифициран механик. Според Бюрото по трудова статистика на САЩ, цитирано от Automoblog, към 2019 г. повече от 655 000 американци са били заети в сферата на автомобилните услуги. Това са механици, но само 1/3 от тях са се преквалифицирали в обслужването на нови и модерни коли (229 000), а едва 3100 са сертифицирани да ремонтират електрически превозни средства. Това означава, че само 1,4% от автомобилните механиците в САЩ знаят как да оправят електромобили.

Това няма да бъде проблем, докато колите, задвижвани само на ток, все още не са широко разпространени в страната. Според статистиката на един обикновен механик се падат 1270 автомобила с двигатели с вътрешно горене, а на един специалист по електромобили се падат само 807 електрички. В близко бъдеще обаче ситуацията може да се промени драматично. Все по-голям брой стари хибриди, чиято поддръжка също изисква специално обучение, започват да се нуждаят от ремонт.


ремонт


В същото време първият масово произвеждан електрически автомобил - Tesla Model S вече е на повече от десет години. Гаранцията на първите бройки от модела вече изтича, което означава, че все повече собственици на електромобили ще искат да сервизират колите си не при официалните дилъри, а в сервизни центрове на трети страни, тъй като те са им по-удобни като местоположение, а и услугите им вероятно са по евтини.

В момента обаче е твърде вероятно един обикновен механик да не може да се справи с трансмисия с високо напрежение, например. Това изисква не само специално познания, но и и различни инструменти и оборудване. А всяка грешка в поддръжката на кола на Tesla може да доведе до фатални повреди, които да я направят неизползваема.

Според анализ на Market Watch, ниските доходи и високите начални разходи отблъскват младите механици от професията. В същото време старите и опитни майстори се пенсионират, а притокът на млади кадри секва и това тепърва ще се усеща от индустрията.


0 от 500
  • #20
    4 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Голяма част от проблемите на електромобилите се решават по Интернет, това май се забравя :)
  • #19
    6 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Лъжеш!!!За преработката на нефт се използва пара под високо налягане от ТЕЦ.Ток се използва колкото да се захранват помпите.
  • #18
    8 rate up comment 16 rate down comment
    #10 ( преди 1 година )
    Ако 1 милион коли утре от дизел станат на ток ще има повече електричество. За направата на 1 литър дизел от Лукойл харчат 12 киловата ток. Не смятаме изпомпване на нефт, корабен транспорт, помпи към завода, после помпи към склада, после транспорт с камиони, после ток на нензиностанцията + помпата на колонката. И като сметнеш всичко това да се спре и хоп ток в изобилие. Нощно врече и без това нищо не работи.
  • #17
    11 rate up comment 6 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    В България няма лицензиран сервиз на Тесла.При ремонт в нелицензиран сервиз гаранцията отива на кино.
  • #16
    8 rate up comment 6 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 година )
    #10, нашата електричка, вярно не се кара много, а е и с много малка батерия, но се зарежда средно веднъж седмично с 10-12 kWh ток (зимата малко повече). Минаваме с това нещо по около 3000 км на година. Сметни го за 10000 км, ако караш повече, сиреч умножаваш по 3 и нещо и получаваш ~40 kWh на седмица, ~130 на месец. Бойлерът ни вкъщи харчи грубо 100-150 kWh на месец, кое точно те притеснява, че планираш да минеш на свещи?
  • #15
    8 rate up comment 5 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    При вас няма. У нас са над 20: Павлик, Дунев, Софтелектроник, Тесла БГ и т.н. Който кара - намира
  • #14
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Захарин Петров ( преди 1 година )
    Кликбейт - статия. Отваряме интернет и виждаме колко много сервиза дори в малка България се справят чудесно.
  • #13
    9 rate up comment 10 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ех Валери Валери, този мит за свещите беше разбит преди още пет години ама ти още си албански реотан и не си го схванал. Един електромобил харчи на ден колкото ти харчи бойлера. В България има милиони бойлери, като електромобили няма да има и през 2050 година, но не сме останали на свещи, нали? Даже наскоро един твой колега разказвач на вицове и митове, обясняваше как нямало да издържи мрежата на два киловата бойлери и 3 kW зарядни станции за електромобили, но препоръча проточен бойлер 24 kW.
  • #12
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    1. Нормално е при сериозен преход към нова технология, случващ се един път на 100 г., да има преход и на персонала. 2. Ако има нужда от нещо, пазарът го осигурява. 3. По-голямата част от повредите по един електромобил са по системи, същестуващи 1:1 и при ДВГ - окачване, диференциали, спирачки, тенекии, механизми на врати и прозорци.
  • #11
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Тара Тайко ( преди 1 година )
    Социализъм - прибираш чистачките на колата, за да не ги гепят, и се изучаваш как да рециклираш спирачни цилиндърчета, да китваш ръжди и т.н. Електрилизъм - прибираш кабелите на колата, за да не ги гепят, и се изучаваш как да рециклираш батерии, да фиксираш статори и т.н. Прогрес? ;-)