IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.


VW ID.3


През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.


Tesla


Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.


0 от 500
  • #24
    0 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Там електричката не е включена в контакта. Деня го спасява хибридния втори автомобил и слогана беше нещо от рода на: Допълнителната сигурност, бла бла... Ел е смешка за фанатици!" По същата логика същия бльон можеше да установи че тръгват на пътешествие и лампата му свети и да закъсат при изкарване на автомобила от гаража. Не виждам каква е разликата. Отиват на първата бърза зарядна станция зареждат за 15 мин и тръгват на пътешествието. После вероятно колата ще ги чака да се мотат, а не те нея.
  • #23
    1 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Там електричката не е включена в контакта. Деня го спасява хибридния втори автомобил и слогана беше нещо от рода на: Допълнителната сигурност, бла бла... Ел е смешка за фанатици!" По същата логика същия бльон можеше да установи че тръгват на пътешествие и лампата му свети и да закъсат при изкарване на автомобила от гаража. Не виждам каква е разликата. Отиват на първата бърза зарядна станция зареждат за 15 мин и тръгват на пътешествието. После вероятно колата ще ги чака да се мотат, а не те нея.
  • #22
    2 rate up comment 0 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    @11. След 10 години ще си говорим за цени на автомобили с ДВГ и без. С 20 годишен избушлек също ще е тегаво заради цените на горивата.
  • #21
    2 rate up comment 1 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Реклама точно за чи-чо Го-ше. Бащата сигурно няма приложение за да следи параметрите на автомобила си и не знае нивото на заряд. Абе излезте от 20 век бе, вече сме 21. Това че таралясника ви пуши и тресе, че гърми с моднатия си избушен ауспух, не го прави жив и с душа. Това че като машинисти натискате *** и дърпате ръчки, не ви прави по-добри на пътя.
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Шменти, виждам че пак си включил режим ВЯРА и игнорираш всички факти и събития. Да приемем че си прав и електромобилите никога няма да надхвърлят 50% пазарен дял в Европа и Китай. При положение че през 2018 година пазарният им дял беше под 1%, кога смяташ че ще прехвърлят 20% пазарен дял? Ще успеят ли до 2025 година или дори и през 2030 няма да успеят? Искам да си запиша прогнозата ти и да ти я напомням? С нетърпение очаквам отговора ти и държа да ми отговориш? Виждам че ги разбираш нещата.
  • #19
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не, чакаме читава батерия както и субсидия.
  • #18
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Докторът ( преди 1 година )
    В UK да зареждаш Ел кола е по-скъпо от бензина.Тези съвсем са се заблудили.
  • #17
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Докторът ( преди 1 година )
    Като гледам май никой не ги купува тези от падъци на цената на Порше.Хюндай и Фолксваген имат налични Ел от падъци и има отстъпки за желаещитеКупувайте, сега е момента))
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Има 2 основни причини за ръста на електричките последните 2 години - първо високите цени на горивата и нестабилността на пазарите им. И второ ДВГ е задушено от административен натиск. В момента виждам нови модели хем по-мощни (и по-скъпи) хем по-бавни от предшествениците си. Отделно гамата на повечето производители е орязана до абсурдни нива - има фирми без двигател над 1.5.
  • #15
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Аз пак ти казвам - ще надхвърлят кога цъфнат налъмите! Няма да имат и 50%! Даже малобританците, с техните безброй ULEZ и дива анти ДВГ пропаганда отложиха забраната за ДВГ щото нещата не вървят по план, а те тепърва ще се скофтват! Цените на ел няма да падат, не само поради недостига на суровини, но и заради протекционистките мерки на ЕС, да не говорим, че сме на прага на рецесия, потреблението вече е яко надолу и никой няма да дава пари за простотии! Просто няма да ти се сбъдне прогнозата ;)