IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Наближава ли времето за покупка на електромобил?

Цените на колите на ток на най-големите пазари падат, а тези на хибридите растат

Постоянният спад в цените на електромобилите през изминалата година може да бъде тълкуван по два начина – като обнадеждаващ или като тревожен знак. Това се дължи основно на намаляването на цените на Tesla, които принудиха конкурентите си да реагират по същия начин, като това важи основно за САЩ, твърдят експерти от американската компания за анализ на пазара Cox Automotive.


VW ID.3


През юли 2023 г. средната цена, която американците са платили за ново електрическо превозно средство, е 53 633 долара (50 200 евро). През август 2023 г. цената падна с 257 долара (240 евро) - до 53 376 (49 910 евро). Това е с цели 18,7% по-малко от средната цена през август 2022 г. - 65 688 долара (61 420 евро) през август 2022 г. В действителност купувачите плащат по-малко, като като се вземат предвид федералните и щатските стимули.

Ще достигне ли тази тенденция до Европа?

Извън Tesla положението на пазара на електромобили е доста сложно, като все още има големи разлики между отделните пазари по света. Според Джонатан Смоук - главен икономист в Cox Automotive, дилърите очакват продажбите на електрически модели да намалеят в близко бъдеще. Търговците вече усещат натиска на по-голямото предлагане, докато търсенето не се променя значително. И тук обаче Tesla се отличава от останалите, тъй като тя разчита на „директна връзка с клиентите“ и не се интересува от мнението на търговците.

„Продажбите на Tesla се увеличават, но кривата на растежа не е особено стръмна. Това е естествена стъпка в процеса на разширяване на пазара. В същото време излишните запаси от електромобили и увеличената конкуренция ще доведат до спад на цените на електромобили“, категоричен е Смоук.

Влиянието на Tesla върху пазара

Стимулите за производителите на електромобили са достигнали своя връх през последните 12 месеца, което също може да помогне за бъдещо увеличение на продажбите, като и тук влиянието на Tesla е огромно. Само през първите 7 месеца на годината марката е продала 390 377 автомобила в САЩ, като нейният пазарен дял вече 60%. За сравнение, вторият в класирането – Chevrolet, има 6%, а третият – Ford, е с 5,2%.


Tesla


Марката, ръководена от Илън Мъск, на практика разруши пазара на електрически превозни средства с множество намаления на цените по света през последните 12 месеца. Последните са в сила от август 2023 г., като отстъпката за Model 3 Long Range достигна 5500 долара. Като цяло средната продажбена цена на Tesla е спаднала с 19,5% през последните 12 месеца - от 68 233 долара (63 790 евро) преди година до 54 943 долара (51 367 евро) през август 2023 г.

Хибридите поскъпват

В същото време при хибридните превозни средства се наблюдава обратната тенденция. Средната цена на хибриден автомобил се е повишила с 18,1%, преминавайки от 33 555 долара (31 370 евро) през август 2022 г. до 39 624 долара (37 040 евро) през август 2023 г. Въпреки това хибридните автомобили обаче все още са значително по-евтини от чисто електрическите.


0 от 500
  • #44
    0 rate up comment 0 rate down comment
    bg ( преди 1 година )
    Пуснах питането под статия за ел. коли, защото и за тях се замислям, но... карам около 30000км на година...иначе имам гараж
  • #43
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    И ако някой като MythBuster е живял тогава и е гледал статистиката и й вярваше като на нея, навярно през 1930 е трябвало да се мръдне предвид факта, че електрическите коли са изчезнали. Така че какво ще бъде през 2025 или малко по-нататък, го знаят само малцина дето са си дали парите за събитията, но ситуацията може да ги прецака. Айде, успех на всички "вярващи" на статистика и знаещи бъдещето. Ако някой знае, да ми напише числата за тотото за неделя и в понеделник ще проверим как са нещата...
  • #42
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 1 година )
    До това, дали всички ползватели и собственици на автомобили ще минат на ток - няма как да се случи с настоящето ниво на съхранение на електричество. Не е лошо, и в миналото са оценявали тока за движение, но трябва да е лесно, достъпно и евтино. Засега комай не е още така. Всяка спекулация за бъдещето, гледайки в миналото, показва че гледате само данните, които Ви интересуват. Пример: около 1900-1915 е имало голяма борба между електрическите и тези с ДВГ автомобили.
  • #41
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Присъединявам се към мита и относно купуваческия му профил. Взимам 4-5 годишен автомобил върнат от лизинг, карам го 4-5 години и имам една надеждна мобилност на прилична цена, големите пари ги поема първия собственик. Но продължавам да поддържам колата във фирмения сервиз, обикновено говорим само за масла (чукам на дърво), но при всяко посещение си правят пълен оглед по техните стандарти и знам че всичко е ОК.
  • #40
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Присъединявам се към МитА с коментари 32 и 33 касаещи коментар 29. Колегата трябва да даде подробности. Но се разминаваме детайлите. В БГ ако караш много си взимаш дизел!!! Газ на 100 к кола май няма. Ел взимат тези, които карат по-малко защото зарядните са все още малко и неравномерно разпределени. Ако караш всеки ден София-Пловдив може, но ако дестинациите са различни в дълбоката провинция все още е черно петно. А да не забравяме и, че в БГ все още няма добри специалисти да ремонтират Ел!
  • #39
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория до q ( преди 1 година )
    Като си гражданин, па си вземи билетче за градския транспорт или велосипед, па така го давай - модерно, а ако искаш да "блеснеш" - ползвай Spark.
  • #38
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория до q ( преди 1 година )
    Ами аз карам стара и техническа изправна кола. Сигурна за семейството ми, на повече от 10 години. Не гори масло, не пуши и ползва LPG по икономически и еко подбуди (в този ред). И сега какво - не мога да посетя големия град, защото разбираш ли някакъв тип си е купил нова кола (ако е под 60 000 лв. цената като нова, значи е по-некачествена и с по-несигурна от моята настояща стара кола) и иска да си ръчка само той. Типичен *** (не човек от село) в главата!
  • #37
    1 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Пък и за тока защо мислиш че съм толкова глупав, доброволно да избягам от регулирания пазар? Да пусна питомното за да гоня дивото? Това ще е актуално след 2026 година когато ни изритат насила на свободния пазар. Така или иначе чак тези дни приеха законите за умните електромери, които ще позволяват почасово отчитане. Всичко с времето си. За къде си се разбързал?
  • #36
    1 rate up comment 0 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    А дали се е сбъднало вече това от въпроса в заглавието на статията? Попитай ме три-четири години след като се сбъдне, защото профилът ми на купувач е на такъв, който е готов да плати половината от цената на нов автомобил, като преглътне, че някой го е ползвал преди него три-четири години, да са живи и здрави, да има какво да караме и ние. Пък е днес да си купиш чисто нов автомобил е като да си купиш фабрика на 9 септември. Пак да са живи и здрави купуващите!
  • #35
    2 rate up comment 0 rate down comment
    до 31 ( преди 1 година )
    Мите, щом е толкова очевидно, къде е твоята електричка?