IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко вредно е бързото зареждане за батерията на електромобила?

Експерти разкриха каква част от капацитета на клетките се "убива" с използването на тази система

Бързото зареждане е нож с две остриета за електрическата мобилност: от една страна, шофьорите често се нуждаят от технологията, за да изминат разстояние от няколкостотин километра, без да губят твърде много време. Ако зареждате VW ID.3 Pro S с батерия от 77 kWh на зарядно устройство от 11 kW с променлив ток, ще са необходими около три часа за запълване на батерията от 20% до 80 на сто. Времето може да падне до само 25 минути при наличието на дебел DC кабел с голям CCS конектор.


Батерии


От друга страна, литиево-йонната батерия в електромобила остарява по-бързо, тъй като електричеството навлиза значително по-бързо в нея, което ускорява свиването на капацитета ѝ, който традиционно намалява при всеки цикъл на зареждане.

Това е дилема за всеки, който често трябва да пътува на дълги разстояния. С какъв темп бързото зареждане износва клетките на батерията? Това не беше ясно доскоро.

Каква част от капацитета "убива" бързото зареждане?

Австрийската стартъп компания Aviloo, която е специализирана в анализирането на използвани батерии за електрически автомобили, сега разглежда по-подробно последствията от бързото зареждане. Резултатът е, че бързото зареждане може да увеличи стареенето на батерията с до 17 на сто в допълнение към „нормалното“ стареене. Батерия за електрическа кола. която се зарежда само чрез бързи станции, губи почти една пета от капацитета си за съхранение с течение на времето в сравнение с тази, която се зарежда само с помощта на обикновени устройства.

Aviloo анализира състоянието на батериите в електрическите автомобили от 2017 г. насам. Съществува отделна процедура за отчитане и оценка на батериите в употребявани електрически автомобили . За това са необходими безброй данни от измервания.


Батерии


Системите на автомобила съхраняват съответните нива на зареждане, действителната мощност на зареждане, температурата на клетките и т.н. Те помнят и броя на бързите зареждания. В тази връзка австрийската компания разполага с данни от анализ на резултатите от 10 000 теста на своите сървъри.

Тези три фактора карат батериите да стареят по-бързо

„Има три основни механизма на стареене“, изтъква Николаус Майерхофер, технически директор в Aviloo. Те включват температурата на околната среда, дългите периоди, в които заредената батерия не работи и силата на зареждане. „При 40 градуса външна температура например клетката остарява много бързо. Също толкова лошо е, ако напълно заредената батерия стои изключена за дълго време - тя се износва като ластик, който се държи опънат дълго време“.

Подобно е положението и при бързото зареждане на батерията.

Aviloo разглежда електрически автомобили с голям пробег (180 000 до 200 000 км), като няколко десетки превозни средства биват сортирани по отношение на стойностите при бързо зареждане. Анализът стига до извода, че колкото по-често собственикът или водачът зареждат електромобилите чрез CCS конектор, толкова по-бързо пада капацитетът на батерията.


Батерии


Компанията сравнява трите ефекта на стареене на батерията – температура, ниво на заряд при неработно състояние и бързо зареждане с вредните влияние, на които може да бъде изложено човешкото тяло: „Маратонското бягане само по себе си не е проблем – но ако пуша, пия и след това тичам, няма да съм жив", изтъква Майерхофер.

Aviloo анализира и електромобили с пробег от 80 000 км до 100 000 км, като и тук трите фактора оказват влияние върху капацитета на батерията.
Все пак компанията попада на много батерии, които все още разполагат с над 95% от капацитета си след изминати 80 000 км. Това поражда оптимизъм по отношение на продължителността на живота на батериите. 

Aviloo анализира и електромобили, зареждани между 50 и 70% от времето с бързозарядни устройства, където капацитетът на батерията е паднал под 90%.

Много нови автомобили предлагат твърде нисък капацитет на батерията

Има ли значение дали една електрическа кола често се зарежда бързо, често престоява на открито при екстремни горещини или често седи с дни в неработен режим при напълно заредена батерия? „Няма никакво значение“, е окончателният отговор. В крайна сметка няма значение кой от трите вида повреда е довел до стареенето на батерията. И трите фактора причиняват вреда по един и същи начин. За купувачите на автомобили единственото важно нещо е познаването на състоянието на батерията, тъй като то има значително влияние върху остатъчната стойност.

Капацитетът за съхранение на новите електрически автомобили също варира значително“, посочва Майерхофер.

Наскоро Aviloo анализира чисто нов Tesla Model 3 Short Range от името на клиент. Резултатът е изненадващ: „93 процента от очаквания капацитет“.

 

 

0 от 500
  • #8
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Изобщо не е добре работата. Да не седи, да не я зареждаш бързо, да не загрява... Е да ама като се движи загрява, ама пък не трябва да седи, е?!Да я караш яваш яваш като болен кон и да я държиш на сянка. Е да ама на зарядните рядко има сянка. Е ще заредиш по набързо...опс ама то и това не е добре. Е, явно има нужда от още развитие тая схема, доста още.
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "По добро от дизела няма!" Аве мини на въглища веее по-евтино е, що ще се цакаш ще вземеш да се минеш.
  • #6
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Aviloo са сериозни и тестът им е универсален, но не е най-точният. Най-добре е купувачът да приеме, че дава приблизителна оценка на деградацията, за да не е разочарован. Една от причините е "новият" капацитет на батерията, който в много случаи не се съобщава от производителя и се взима на предположение. Втората е какво производителят разбира под 0% - някои коли, например, се изключват оше на 2-3%, докато други могат да се карат до 0 по индикатор без проблем. Реално може да даде до 5% отклонение.
  • #5
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Отг: #2 ( преди 1 година )
    Така и не разбрахте, че ако търсите да "избивате", да спестявате или някаква далавера, електромобила не е вашето превозно средство. EV си имат предимства, но при тези цени на ДВГ в България и липсата финансови стимули за EV, спестяването няма от къде да дойде. Направи ми моля те калкулацията и кажи от къде точно ще "избиеш" 30 000 лева, каквато е разликата между примерно Megane E-Tech , VW ID3 и Меган, Голф. Имай предвид също, че 10% от тока се губи още при зареждането.
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Така и не се научихте. Първоначалната загуба на капацитет не е свързана с време или километри, а със зареждане. При първите няколко зареждания част от литиевите йони се полепват по анода и си остават там, вместо да се движат напред-назад. Това е нормален и очакван физичен процес. Освен това е много далеч от 10% (г-н 2). Нормално е 5, а при някои батерии може да е дори по-малко. След това темпът на деградация е общо-взето линеен. Колко стръмна е линията, зависи от употребата.
  • #3
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Пълна порнография са тия батерии. Конкретната каручка VW ID 3 доказано губи 8% от капацитета си (пробега) след първите 25 000 километра. На десетата година е за скрап. Тия коли нямат вторичен пазар което ги прави непрактични. Кой луд ще купи 10-15 годишна ел кола за да налее в нея 20 бона за смяна на батерията? Това е идиотия. По добро от дизела няма!
  • #2
    6 rate up comment 7 rate down comment
    GP ( преди 1 година )
    Батериите стареят и докато стоят, дори и да не се правят цикли.Обаче наскоро имаше клип с тест точно от тази компания на няколко Тесли. Една на 560к км и една на 160к км . Тази на 560км беше на около 6 , 7 години и батерията беше на 81SOH , а другата на 3 години и беше на 93%.По статистика първите 10% от батерията падат значително бързо - после доста по бавно. Такава е технологията.Това не тряба да е притеснение, понеже за 250к км колата се избива от гориво и поддръжка.Айде хейтвай ...
  • #1
    9 rate up comment 5 rate down comment
    РУК ( преди 1 година )
    И чакаме Бъстърчо да излезе и да обори хора които професионално се занимават с изследване на ефекта от бързите зарядни върху батерията!Все пак той онзи ден "кара" Тесла за първи път!Вярно, макет 1:24 от алиекспрес с батерия 1,5V,ама Тесла!С нетърпение чакам да видя и милионите собственици на електрички за по 40-80к евро,които нонстоп си държат колите закачени в мрежата,само за да поддържат енергийния баланс!Без да им пука колко бързо ще им замине батерията на стойност 10-15К Евро! Пуканки?!?