IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко вредно е бързото зареждане за батерията на електромобила?

Експерти разкриха каква част от капацитета на клетките се "убива" с използването на тази система

Бързото зареждане е нож с две остриета за електрическата мобилност: от една страна, шофьорите често се нуждаят от технологията, за да изминат разстояние от няколкостотин километра, без да губят твърде много време. Ако зареждате VW ID.3 Pro S с батерия от 77 kWh на зарядно устройство от 11 kW с променлив ток, ще са необходими около три часа за запълване на батерията от 20% до 80 на сто. Времето може да падне до само 25 минути при наличието на дебел DC кабел с голям CCS конектор.


Батерии


От друга страна, литиево-йонната батерия в електромобила остарява по-бързо, тъй като електричеството навлиза значително по-бързо в нея, което ускорява свиването на капацитета ѝ, който традиционно намалява при всеки цикъл на зареждане.

Това е дилема за всеки, който често трябва да пътува на дълги разстояния. С какъв темп бързото зареждане износва клетките на батерията? Това не беше ясно доскоро.

Каква част от капацитета "убива" бързото зареждане?

Австрийската стартъп компания Aviloo, която е специализирана в анализирането на използвани батерии за електрически автомобили, сега разглежда по-подробно последствията от бързото зареждане. Резултатът е, че бързото зареждане може да увеличи стареенето на батерията с до 17 на сто в допълнение към „нормалното“ стареене. Батерия за електрическа кола. която се зарежда само чрез бързи станции, губи почти една пета от капацитета си за съхранение с течение на времето в сравнение с тази, която се зарежда само с помощта на обикновени устройства.

Aviloo анализира състоянието на батериите в електрическите автомобили от 2017 г. насам. Съществува отделна процедура за отчитане и оценка на батериите в употребявани електрически автомобили . За това са необходими безброй данни от измервания.


Батерии


Системите на автомобила съхраняват съответните нива на зареждане, действителната мощност на зареждане, температурата на клетките и т.н. Те помнят и броя на бързите зареждания. В тази връзка австрийската компания разполага с данни от анализ на резултатите от 10 000 теста на своите сървъри.

Тези три фактора карат батериите да стареят по-бързо

„Има три основни механизма на стареене“, изтъква Николаус Майерхофер, технически директор в Aviloo. Те включват температурата на околната среда, дългите периоди, в които заредената батерия не работи и силата на зареждане. „При 40 градуса външна температура например клетката остарява много бързо. Също толкова лошо е, ако напълно заредената батерия стои изключена за дълго време - тя се износва като ластик, който се държи опънат дълго време“.

Подобно е положението и при бързото зареждане на батерията.

Aviloo разглежда електрически автомобили с голям пробег (180 000 до 200 000 км), като няколко десетки превозни средства биват сортирани по отношение на стойностите при бързо зареждане. Анализът стига до извода, че колкото по-често собственикът или водачът зареждат електромобилите чрез CCS конектор, толкова по-бързо пада капацитетът на батерията.


Батерии


Компанията сравнява трите ефекта на стареене на батерията – температура, ниво на заряд при неработно състояние и бързо зареждане с вредните влияние, на които може да бъде изложено човешкото тяло: „Маратонското бягане само по себе си не е проблем – но ако пуша, пия и след това тичам, няма да съм жив", изтъква Майерхофер.

Aviloo анализира и електромобили с пробег от 80 000 км до 100 000 км, като и тук трите фактора оказват влияние върху капацитета на батерията.
Все пак компанията попада на много батерии, които все още разполагат с над 95% от капацитета си след изминати 80 000 км. Това поражда оптимизъм по отношение на продължителността на живота на батериите. 

Aviloo анализира и електромобили, зареждани между 50 и 70% от времето с бързозарядни устройства, където капацитетът на батерията е паднал под 90%.

Много нови автомобили предлагат твърде нисък капацитет на батерията

Има ли значение дали една електрическа кола често се зарежда бързо, често престоява на открито при екстремни горещини или често седи с дни в неработен режим при напълно заредена батерия? „Няма никакво значение“, е окончателният отговор. В крайна сметка няма значение кой от трите вида повреда е довел до стареенето на батерията. И трите фактора причиняват вреда по един и същи начин. За купувачите на автомобили единственото важно нещо е познаването на състоянието на батерията, тъй като то има значително влияние върху остатъчната стойност.

Капацитетът за съхранение на новите електрически автомобили също варира значително“, посочва Майерхофер.

Наскоро Aviloo анализира чисто нов Tesla Model 3 Short Range от името на клиент. Резултатът е изненадващ: „93 процента от очаквания капацитет“.

 

 

0 от 500
  • #28
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Тодор Несторов ( преди 5 месеца )
    Десетки пъти обяснявам.но, кой да внимава: Сбъркана е концепцията на сегашните батерии и, с нея, имаме, каквото имаме. НЯМА са семпоправят нещата, докато не се промени ОРГАНИЗАЦИЯТА ВЪТРЕ В БАТЕРИЯТА
  • #27
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 1 година )
    Електрическа кола да, но само на лизинг! Караш 3-4 години, правиш и едни 70-80 хиляди километра и им я връщаш. После дилъра да си я бие в главата и да се чуди каквото да прави с нея и амортизацията и.А иначе математиката на статията не излиза. Времето за зареждане от 20-80% при 11 кВ зарядно и 77 кВ батерия е по-скоро към 4 часа и половина. Притежавам ел. автомобил (Ioniq 5) с точно такъв капацитет на батерията и би трябвало да знам. На бърза зарядна станция с 350 кВ отнема около 20 минути.
  • #26
    1 rate up comment 0 rate down comment
    324324 ( преди 1 година )
    Аз съм с газова уредба и не закъсвам,а температурата ми е все тая колко е .
  • #25
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Втората е какво производителят разбира под 0% - някои коли, например, се изключват оше на 2-3%, докато други могат да се карат до 0 по индикатор без проблем. Реално може да даде до 5% отклонение. " - Не е точно отклонение, ами всяка комапняи си решава. Тесла го играят хитро - казват ти 0%, за да се стреснеш и да намлалиш скоростта и да се привлачиш към зарядна, но ти дават още "неизвестен брой километри", да избегнат разни "хитряги", дето са изгаснали на пътя. Лош марткетинг е.
  • #24
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До #19 300 едва ли, ама дай да пробваме от София до Бургас кой колкото може, ти с Тесл
  • #23
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Дай пример таралеслю, купи си ти.
  • #22
    1 rate up comment 4 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    #22 Пожелавам ти освен нея още 10 000, да направиш такси компания и да спреш вонята по улиците, а най-скъпия kуpc София-Банкя да ти е 10 кинта и да избиeш рибата ;)
  • #21
    7 rate up comment 1 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    Едно старо Leaf такси с най-примитивната батерия, без терморегулация след 340 хил. км и 7000 бързи зареждания е на 69% остатъчен капацитет. Тесла такситата са по на 90% след половин милион. Новите коли всички са с 8-10 години гаранция на клетките, без условия как ще ги зареждаш. Вземайте карайте, стига сте дpънкали и умували. На всеки 4 години избивaш нова батерия и пак си напред.
  • #20
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На мен ми трябва една Тесла на 70% батерия, ще си я карам поне 10 години преди да стане 50% и пак ще ми върши работа.
  • #19
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Като чета коментарите явно много съм се прецакал с моята електричка. Ей сега отивам да я запаля и ще си купя ГоуФ 1.9 TDI, явно само тогава ще съм на кяр.