Tesla Model 3 от 2022 г. се запали и напълно изгоря в Нюарк (Ню Джърси), като снимки и видео от инцидента беше публикувано в социалните мрежи и в YouTube. Подробности за инцидента станаха ясни малко по-късно и това отново повдигна въпроси за безопасността на електрическите преводни средства.
Шофьорът разкри, че е ударил предмет на пътното платно малко преди автомобилът да започне да показва предупреждения, че има проблем. След това той отбива встрани от пътя и уведомява властите за инцидента, като напуска колата заедно с пътниците в нея. Малко по-късно батерията започва да пуши и в крайна сметка избухва в пламъци.
Подобни инциденти имаше преди време с Model S, която накара Националната администрация за безопасност на движението да започне разследване. В крайна сметка Tesla реши проблема, като добави титаниева плоча и алуминиев дефлектор под колата за по-добра защита. Това проработи и пожарите с Model S след удар в отломка на пътя намаляха.
Към момента Tesla е продала над 4 млн бройки от Model 3 и Model Y в световен мащаб и подобни пожари са рядкост, така че може да се предположи, че това е изолиран инцидент. В случая отломките са ударили Model 3 точно на правилното място, за да проникнат в батерията.
Трябва да се отбележи, че подобни неща се случват не само с коли на Tesla, но и с модели на други производители. През миналата година беше регистриран инцидент с китайската Xpeng P7, която изгоря напълно, след като батерията пострада след удар с отломки на пътя.
В случая с Model 3 обаче отново се видя колко трудно се гасят запалили се електромобили. Пожарникарите на няколко пъти потушават пламъците, като колата започва да пуши, но малко след това пламва отново. Подобно нещо не се случва при автомобилите с конвенционални двигатели.
При колите на ток обаче клетките на литиево-йонните батерии започват да се самонагряват, създавайки кислород. Съответно, батерията продължава да се запалва отново и отново, след като е била загасена, докато накрая не остане нищо, което да гори.
Така изглеждат клетките на батерията на Tesla след пожара.
Статистиката сочи, че вероятността електрическите превозни средства да се запалят е много по-малка спрямо автомобилите с ДВГ. Националната агенция за противопожарна защита на САЩ съобщава, че всяка година има около 170 000 автомобилни пожара. На всеки 100 000 електрически превозни средства се падат около двадесет и пет пожара годишно. За същите 100 000 превозни средства с вътрешно горене има 1530 пожара годишно. Това означава, че на превозните средства с вътрешно горене се падат поне 61 пъти повече пожари в сравнение с електромобилите.