IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо електромобилните батерии ще стават все по-евтини?

Два интересни закона, заложени в развитието на технологиите, вероятно могат да дадат отговор на този въпрос

Все още има много хора в автомобилната индустрия и много политици, които се съмняват относно бъдещето на напълно електрическите превозни средства (BEV). Те не разбират защо батериите за електромобили стават все по-евтини и по-екологични. Те приемат, че батериите са твърде скъпи за момента и ще останат твърде скъпи през следващите години. Тези хора често смятат, че батериите отделят твърде много вредни емисии при производство, като това няма да се промени в бъдеще. Тяхното виждане за наличността на пазара предполага дефицит поради недостиг на суровини.


батерия
 

Осланяйки се на законите на Райт и Мур за батериите и данните на Геоложката служба на САЩ (USGS), могат да бъдат развенчани всички мрачни прогнози относно електромобилния пазари и свързаните с него батерии.

Законът на Мур 

Кривата на технологичните разходи (TCC) описва как производствените разходи и капацитетът на дадена функционалност или продукт се развиват с течение на времето. Тя предвижда не само намаляване на разходите, но и увеличаване на капацитета. Най-известната крива на технологичните разходи е Законът на Мур. Той описва развитието на изчислителната мощ като намаляване наполовина на разходите и удвояване на броя на транзисторите на интегрална схема на всеки 18 месеца. Това е права линия в логаритмичен мащаб.

Приносът към кривата на технологичните разходи е постоянният напредък на науката във времето. Средното време за трансфер на нови знания към технологиите е около 10 години.

Закон на Райт

Други хора използват Закона на Райт, за да предвидят намаляването на разходите. Този закон описва S-образна крива на практика. Той гласи, че за всяко кумулативно удвояване на произведените бройки разходите ще намаляват с постоянен процент. Или, с други думи, когато има повече опит в производството на определен продукт, той ще стане по-евтин за производство, което от своя страна ще бъде по-бързо. За разлика от Закона на Мур, той не засяга времето, а само произведените единици.

Не само цената е важна

И двата вида закони произлизат от наблюдението на ценова ерозия във времето. Когато търси причинно-следствената връзка, Законът на Райт вижда връзка с кумулативния произведен обем, докато този на Мур - с времето. Ключът е скоростта, с която научното познание напредва.

Законът на Райт и кривата на технологичните разходи намират най-добро приложение в различни ситуации. Законът на Райт е приложим за по-сложни продукти. Възникна в авиационната индустрия, като следи разходите и скоростта, с която се произвеждат самолетите. Приложим е и за атомни електроцентрали и автомобили. В същото време кривата на технологичните разходи обикновено се фокусира върху единични части, като чипове, твърди дискове и батерии.


електромобилни батерии


Кривите на технологичните разходи като Закона на Мур разглеждат повече аспекти, вместо само цената. Законът на Мур също описва броя на транзисторите в чиповете, а с това и производителността. Познанието за това какъв може да бъде бъдещият капацитет на чиповете след десет години, често е по-важно от ценовото равнище.

Развитие на капацитета на батериите

При батериите ситуацията е интересна, когато се използват тези принципи. За илюстрация, енергийната плътност на батерията се очаква да нараства двойно на всеки 12 години, докато на всеки 5 години цената ще пада с по 50%.

Ако се погледне 2030 г., в сравнение с 2020 г. батериите ще имат непроменени тегло, но с почти удвоен енергиен капацитет, докато цената ще е паднала наполовина.

Подобна информация може да доведе до планирането на нови продукти. Например знаем каква плътност - 400 киловатчаса на килограм (кВтч/кг) - е необходима за малките самолети за къси разстояния. За самолетите Boeing 737 или Airbus A320 обаче, които биха летели с помощта на батерии по маршрути до 1000 км, ще са необходими много повече от 400 кВтч/кг.

Днешните технологични тенденции при батериите дават възможност за реализиране на тежки електрически пикапи и влекачи на дълги разстояния. След две до четири години популярните в Европа и Азия малки автомобили може да бъдат оборудвани с достатъчно големи батерии на приемлива цена. Тегленето на каравана или лодка няма да е проблем за следващото поколение Chevy Bolt или Nissan LEAF (или за техните наследници).

Ще има ли достатъчно батерии?

Очакването, че батериите ще се сблъскат с недостиг, е толкова старо, колкото Toyota Prius. Първоначално се приема, че няма да има достатъчно литий. Сега именно липсата на мини и капацитет за преработка на суровините ще забави прехода към изцяло електрически превозни средства. Но въпреки всички прогнози на експерти от индустрията секторът успя да увеличи производството с темп, сходен с развитието на търсенето. Това показва, че моментът, в който прогнозираният недостиг ще се окаже проблем, наближава. Въпреки това, ако индустрията продължи да ускорява разработването на нови мини и продължи да увеличава капацитета за обработка, е възможно този момент да остане в бъдещето за неопределено време.

Човешкият фактор

Единственото съмнение, което остава за бъдещето на електрическия транспорт, е дали хората ще го приемат. Има ли достатъчно шофьори, които са готови да изостават своите конвенционални автомобили, чиито двигатели издават онзи характерен звук, от който настръхваш? Ще се запази ли ръчната скоростна кутия с поне 6 степени? Или ще предпочетат да карат много по-скъпите (за момента) коли с водородни горивни клетки?
Въпросът остава висящ, тъй като хората са непостоянни и често не може да се предвиди техния избор. 

 

 

0 от 500
  • #18
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    няма нормални има непрегледани но странно защо ватманите с такъв ентусиазъм пропагандират тролеите мисионерите на мъск очаквам да ги пуснат и по кварталите и да звънят на входната врата айде потърсете и други сайтове за домакинска техника или бг мама пишете там може и да ви огрее
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Тука е,днес се изявява с PLAID.
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Нашия люд учен(с ударение на буквата е) се появи.При него претенциите надхвърлят многократно възможностите.Избива си комплексите с многобройните коментари в нета.
  • #15
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    който иска да се вози на индукционен котлон си е негово право въпроса е къде е бустер
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Бустер4о,ти можеш да замениш АЕЦ Козлодуй,с шесте блока.
  • #13
    3 rate up comment 4 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    #11 четете що е проекция в Психологията и спрете да мислите, че всички са като вас - 0 опит, 0 знания, обаче устата с едно динамо ще прави ток за цял завод.
  • #12
    2 rate up comment 5 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    Не можеш хвана новите композиции, които влизат в употреба всеки ден. То са натриево-йонни (Na-ion) на CATL в новите Chery, то са литиево-серни на Lyten следващите модели на Stellantis, желязно-въздушните клетки на Form Energy, които съхраняват по 1 мегават на декар. То са подобрения на сегашните LFP и NMC (4680 на Tesla с tabless конструкция т.е. без контактна пластина). Но победителят е не който ще ти изкара страшната батерия за един милион пари, а кой продава милиони коли и това е само Мъск Ли
  • #11
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Цветеслава Гълъбова ( преди 1 година )
    Бустер страда от раздвоение на личността,сега се появи като Плейд.
  • #10
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Цветеслава Гълъбова ( преди 1 година )
    До 5.Бустер съм го прибрала да се лекува.
  • #9
    4 rate up comment 3 rate down comment
    PLAID ( преди 1 година )
    Проблемът е решен преди да се появи: Белгийския гигант Umicore извлича 95% от кобалт, литий и никел от старите батерии. / Northvolt Ett Гигафабриката за производство и рециклиране работи от 2022 в Шелефтео, Швеция. / Germany Spoke в Магдебург, Германия на канадския гигант Li-Cycle Holdings Corp., рециклира 30 000 тона батерии годишно. / Април заработи в Harjavalta, Финландия най-голямото хидрометалургично съоръжение за рециклиране на батерии със затворен цикъл в Европа на Fortum Battery. И мн.др