IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо електромобилните батерии ще стават все по-евтини?

Два интересни закона, заложени в развитието на технологиите, вероятно могат да дадат отговор на този въпрос

Все още има много хора в автомобилната индустрия и много политици, които се съмняват относно бъдещето на напълно електрическите превозни средства (BEV). Те не разбират защо батериите за електромобили стават все по-евтини и по-екологични. Те приемат, че батериите са твърде скъпи за момента и ще останат твърде скъпи през следващите години. Тези хора често смятат, че батериите отделят твърде много вредни емисии при производство, като това няма да се промени в бъдеще. Тяхното виждане за наличността на пазара предполага дефицит поради недостиг на суровини.


батерия
 

Осланяйки се на законите на Райт и Мур за батериите и данните на Геоложката служба на САЩ (USGS), могат да бъдат развенчани всички мрачни прогнози относно електромобилния пазари и свързаните с него батерии.

Законът на Мур 

Кривата на технологичните разходи (TCC) описва как производствените разходи и капацитетът на дадена функционалност или продукт се развиват с течение на времето. Тя предвижда не само намаляване на разходите, но и увеличаване на капацитета. Най-известната крива на технологичните разходи е Законът на Мур. Той описва развитието на изчислителната мощ като намаляване наполовина на разходите и удвояване на броя на транзисторите на интегрална схема на всеки 18 месеца. Това е права линия в логаритмичен мащаб.

Приносът към кривата на технологичните разходи е постоянният напредък на науката във времето. Средното време за трансфер на нови знания към технологиите е около 10 години.

Закон на Райт

Други хора използват Закона на Райт, за да предвидят намаляването на разходите. Този закон описва S-образна крива на практика. Той гласи, че за всяко кумулативно удвояване на произведените бройки разходите ще намаляват с постоянен процент. Или, с други думи, когато има повече опит в производството на определен продукт, той ще стане по-евтин за производство, което от своя страна ще бъде по-бързо. За разлика от Закона на Мур, той не засяга времето, а само произведените единици.

Не само цената е важна

И двата вида закони произлизат от наблюдението на ценова ерозия във времето. Когато търси причинно-следствената връзка, Законът на Райт вижда връзка с кумулативния произведен обем, докато този на Мур - с времето. Ключът е скоростта, с която научното познание напредва.

Законът на Райт и кривата на технологичните разходи намират най-добро приложение в различни ситуации. Законът на Райт е приложим за по-сложни продукти. Възникна в авиационната индустрия, като следи разходите и скоростта, с която се произвеждат самолетите. Приложим е и за атомни електроцентрали и автомобили. В същото време кривата на технологичните разходи обикновено се фокусира върху единични части, като чипове, твърди дискове и батерии.


електромобилни батерии


Кривите на технологичните разходи като Закона на Мур разглеждат повече аспекти, вместо само цената. Законът на Мур също описва броя на транзисторите в чиповете, а с това и производителността. Познанието за това какъв може да бъде бъдещият капацитет на чиповете след десет години, често е по-важно от ценовото равнище.

Развитие на капацитета на батериите

При батериите ситуацията е интересна, когато се използват тези принципи. За илюстрация, енергийната плътност на батерията се очаква да нараства двойно на всеки 12 години, докато на всеки 5 години цената ще пада с по 50%.

Ако се погледне 2030 г., в сравнение с 2020 г. батериите ще имат непроменени тегло, но с почти удвоен енергиен капацитет, докато цената ще е паднала наполовина.

Подобна информация може да доведе до планирането на нови продукти. Например знаем каква плътност - 400 киловатчаса на килограм (кВтч/кг) - е необходима за малките самолети за къси разстояния. За самолетите Boeing 737 или Airbus A320 обаче, които биха летели с помощта на батерии по маршрути до 1000 км, ще са необходими много повече от 400 кВтч/кг.

Днешните технологични тенденции при батериите дават възможност за реализиране на тежки електрически пикапи и влекачи на дълги разстояния. След две до четири години популярните в Европа и Азия малки автомобили може да бъдат оборудвани с достатъчно големи батерии на приемлива цена. Тегленето на каравана или лодка няма да е проблем за следващото поколение Chevy Bolt или Nissan LEAF (или за техните наследници).

Ще има ли достатъчно батерии?

Очакването, че батериите ще се сблъскат с недостиг, е толкова старо, колкото Toyota Prius. Първоначално се приема, че няма да има достатъчно литий. Сега именно липсата на мини и капацитет за преработка на суровините ще забави прехода към изцяло електрически превозни средства. Но въпреки всички прогнози на експерти от индустрията секторът успя да увеличи производството с темп, сходен с развитието на търсенето. Това показва, че моментът, в който прогнозираният недостиг ще се окаже проблем, наближава. Въпреки това, ако индустрията продължи да ускорява разработването на нови мини и продължи да увеличава капацитета за обработка, е възможно този момент да остане в бъдещето за неопределено време.

Човешкият фактор

Единственото съмнение, което остава за бъдещето на електрическия транспорт, е дали хората ще го приемат. Има ли достатъчно шофьори, които са готови да изостават своите конвенционални автомобили, чиито двигатели издават онзи характерен звук, от който настръхваш? Ще се запази ли ръчната скоростна кутия с поне 6 степени? Или ще предпочетат да карат много по-скъпите (за момента) коли с водородни горивни клетки?
Въпросът остава висящ, тъй като хората са непостоянни и често не може да се предвиди техния избор. 

 

 

0 от 500
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Законът на Мур -> Се доказа, че не е правилен още през 2016-та, когато TMC стигнаха лимита му, поради други закони на физиката, които още не са преодолени. Около 2018-та и Intel стигнаха лимита му и от тогава производството тъпче почти на едно място, с леки подобрения, които са мноооооого далеч от оргиналния "закон"
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Бустер4о прочете една статия и внезапно взе да разбира от икономика.
  • #26
    3 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Неслучайно по едно време Тесла имаше чудовищните около 40% брутен марж на печалбата, защото вдигна цените 12 пъти за седем месеца, за да успокои търсенето. Сега махалото се е люшнало в другата крайност - свалиха цените и започна ценова война, за да поддържа ниски цени и да увеличава търсенето, което според закона на Райд, означава че на цената на която в момента е на нула печалба, с увеличаването на бройките ще излезе на печалба. Ще видим дали е вярно от финансовите резултати за това тримесечие
  • #25
    3 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Днес може 1Kwh батерия да струва 100 USD да я направиш и да я продаваш за 150USD. Утре може да ти струва 5 USD да я направиш, но да я продаваш за 200 USD!Крайните потребители ни засягат пазарните закони и явните и скрити картелни споразумения между производителите на суровини,а не теориите за производствени разходи!Ярък пример са цените на петрола и цените на смартфоните!" Именно де. Нали точно това правят. Когато имаше недостиг на батерии, вдигаха цените на електромобилите спекулативно.
  • #24
    2 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 21. Попе, след толкова хвалби от моя страна по цял ден, ще ми кажеш ли какво точно знаеш за мен? Да съм се хвалил че карам баничарка или toyota corolla, като останалите? Да съм казал, че знам всичко като останалите? Напротив редовно им задавам въпроси за да науча нещо ново и никога не твърдя, че нещо не съществува като тях, само защото не го знам А постоянно питам за източника на информация за да се информирам и аз и да не съм толкова неук. А за търсенето - прочете ли коментарите преди моите?
  • #23
    2 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ако знаех че толкова ви интересува щях да ви снимам клип, например как се телепортира пред ТИР който се движи с 50 км извънградско. Докато мина отпред вече беше ускорила до 140 залепена за земята при резки маневри. А е "само" 500 коня. Представям си онази с 1000 коня какво прави. Снимах си само разхода, който постигнах докато направих едно кръгче - 40 на 100. А вие си приказвайте, не ми пречите.
  • #22
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Как я кара,насън?И като се събуди си се отгънал с пръсти в контакта.Не се ли снима с Теслата,насън.
  • #21
    8 rate up comment 3 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 1 година )
    типични черти на българския характер: да се чувстваш търсен, да се хвалиш с всичко възможно, да се правиш че разбираш от всичко, да се мъчеш постоянно да си на витрината...типичен комплекс за малоценност...
  • #20
    2 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    По ирония на съдбата, точно в момента в който ме издирвахте карах една Тесла. Но благодаря за загрижността!
  • #19
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Гост ( преди 1 година )
    Откога го чакаме това падане на цените на батериите,то половината от цената на електрокара.