Китай разкритикува ЕС за намеса в автомобилния пазар. Това стана само ден, след като Европейската комисия (ЕК) започна разследване на цената на китайските електрически автомобили, съобщава Reuters.
Председателят на ЕК - Урсула фон дер Лайен, публично заяви, че цените на китайските електромобили са твърде ниски и те са изкуствено занижени благодарение на субсидиите от властите в страната, а това създава неприемлив дисбаланс на пазара. Министерството на търговията на Китай реагира бързо, заявявайки, че разследването ще има отрицателно въздействие върху търговските връзки между двете страни.
Разследването, започнато от властите в ЕС, всъщност има за цел да защити собствената си индустрия в името на „честната конкуренция“, според изявление на китайското министерство на търговията. То определя хода на ЕС като „откровен протекционистки акт, който ще изкриви глобалната автомобилна индустрия и веригите за доставки, както и ще влоши отношенията между страните“.
Самото разследване трябва да установи дали трябва да бъдат въведени вносни мита, за да се защитят европейските производители от евтини електрически автомобили от Китай, които наводниха пазара. Притокът на китайски коли, които продължават да увеличават присъствието си в Европа, представлява заплаха за икономиката. Експерти вече изчисляват, че до 2030 г. местните автомобилни производители ще пропуснат около 7,7 милиарда евро приходи, ако политиците не се намесят.
По-специално беше предложено да се установят тарифи за автомобили, внесени от Китай, както и да се помогне на европейските фабрики. Изпълнителният директор на Renault - Лука де Мео, е съгласен с последното. Според него няма нужда да се изолират китайците, но Европа се нуждае от ясна индустриална стратегия и държавна подкрепа, подобна на тази на Китай, ако иска да оцелее в конкуренцията.