IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво оставя след себе си SEAT?

Испанската марка ще продължи да съществува, но не като производител на автомобили

Не всеки ден марка с над 70-годишна история изчезва от автомобилната карта на света. Именно това обаче се случи със SEAT, която ще престане да произвежда автомобили и ще се превърне в нещо различно. Как обаче се стигна дотук?


SEAT


Какво представлява SEAT?

SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) е испански производител на леки автомобили и кросоувъри, който е дъщерно дружество на концерна Volkswagen от 1986 г. Към момента SEAT има повече от 14 000 служители. Централата на компанията, инженерният и дизайнерски център и основният монтажен завод се намират в Марторел – градче край Барселона. Редица етапи на процеса по производство се извършват в основния завод на SEAT в Zona Franca - индустриална зона на Барселона. 

Освен това редица модели на испанската марка се произвеждат в мултибрандови предприятия на концерна Volkswagen в Германия, Чехия и Португалия, а подразделението на SEAT Deutschland GmbH в Мьорфелден-Валдорф (Германия) разработва електронни платформи и онлайн услуги. 


SEAT


През 2022 г. по света са продадени 232 696 нови автомобила SEAT, от които повече от 80% са изнесени в 72 страни. В края на миналата година Германия се превърна в основен пазар за компанията, като изпревари значителто Испания и Великобритания. Извън Европа SEAT е най-успешен в Мексико. 

Титлата на бестселър №1 отиде при субкомпактния кросоувър SEAT Arona, който представлява повече от 30% от продажбите. На второ място е малкият хечбек Ibiza (22%), а на трето е компактният кросоувър Ateca (21%). Общият тираж на моделите на SEAT от създаването надхвърля 16 млн бройки.

Историята на SEAT 

Смъртните присъди по правило се обявяват сухо и неемоционално. Така че този път Томас Шефер - ръководител на концерна Volkswagen, избра интервю за британското издание Autocar, а не събрание на акционерите, за да обяви тъжната новина. А тя е, че SEAT ще спре да произвежда автомобили след края на жизнения цикъл на моделите от сегашното поколение. Така историята на единствената голяма автомобилна компания в Испания, започнала през 1950 г., завършва доста рутинно. Ето и най-важното от историята на бранда:

9 май 1950 г.: създадено е съвместно предприятие, чиито основатели са държавният Испански индустриален институт (INI), който става основен акционер, частни банки в Испания и най-голямата италианска автомобилна компания FIAT, която печели в конкуренцията с Volkswagen. 

5 юни 1953 г.: Първият завод на компанията влиза в експлоатация в индустриалната зона на Барселона. 


SEAT


13 ноември 1953 г.: първият модел на марката слиза от производствената линия на предприятието - SEAT 1400 (на снимката). Това еседан от среден клас, който е лицензно копие на FIAT 1400.

1963 г.: SEAT 800 - удължена версия с четири врати, базирана на FIAT 600, става първият модел на марката, който няма пряк аналог в линията на италианския донор. 

1965 г.: Начало на експортните доставки. 

1967 г.: SEAT става лидер по продажби на вътрешния пазар. 


SEAT


1975 г.: Пуснат е първият напълно собствено разработен модел - компактният хечбек с три врати SEAT 1200 Sport (на снимката).

1982 г.: прекратяване на сътрудничеството с FIAT поради разногласия относно обема на инвестициите в развитието на SEAT. Подписване на споразумение с концерна Volkswagen за производство на Passat-Santana и Polo-Derby по лиценз. 

1984 г.: SEAT Ibiza (Mk1) става първият модел, разработен самостоятелно от испанската компания като независим производител. 

18 юни 1986 г.: Volkswagen придобива мажоритарен дял в SEAT. 

18 декември 1990 г.: SEAT става изцяло собственост на Volkswagen Group. 


SEAT


1991 г.: Пуснат е SEAT Toledo Mk1 (на снимката) - първият модел на испанската марка след придобиването му от Volkswagen. 

22 февруари 1993 г.: Церемония по откриването на новия завод на SEAT в Марторел. 

1996 г.: Миниванът SEAT Alhambra Mk1 става първият модел на марката, лансиран в чужбина - в Португалия. 


SEAT


1996–1998 г.: SEAT Ibiza Kit-Car (на снимката) става трикратен победител в Световния рали-шампионат в категорията FIA-2-Lytre. 

1996 г. представен е слогана на SEAT - „auto emoción“, отразяващ новата, младежка ориентация и спортен дух на марката. Състезателното подразделение SEAT Sport става отговорно за дизайна на високопроизводителните модели на марката. 

2002–2007 г.: SEAT е част от Audi Brand Group, която обединява трите най-спортни марки на Volkswagen Group. 

2008–2009 г.:Seat Leon TDI печели два пъти световния шампионат за туристически автомобили (WTCC). 

2018 г.: паралелно със SEAT стартира марката Cupra, отличаваща се с подчертаната си спортна насоченост, която носи името си от топ-версиите на моделите на компанията-майка. 

Септември 2023 г.: Появява се съобщението за спиране на превозните средства с марката SEAT. 


SEAT


Защо се стигна до края на SEAT?

В същото интервю за Autocar шефът на VW Group - Томас Шефер, посочи намаляването на обема на продажбите като причина за ограничаване на производството на автомобили SEAT. След като достигнаха връх от 549 416 автомобила през „предпандемичната“ 2019 г., в края на миналата година те паднаха до 232 696 броя. Финансовите резултати на испанския производител също не бяха добри, като символичната печалба от 67,5 милиона евро, получена през 2022 г., не компенсира предишните загуби.

Това обаче е само отражение на по-фундаментален проблем, който така и не е решен. SEAT, въпреки дългата си история, остава „вторична“ марка без собствен характер. Не беше възможно да се замени с помощта на чисто дизайнерски решения, както не беше възможно да се намери някакъв нетривиален подход като това, което направи Skoda, която след присъединяването си към концерна Volkswagen превърна изобретателната практичност в своя силна страна.


SEAT


С други думи, SEAT не се превърна в испанския Saab, въпреки че и двете компании - макар и в различна степен, първоначално бяха свързани с авиационната индустрия (от нея произлиза Хосе Ортиз-Ечагуе Пуертас, първият президент на SEAT). И тъй като нямаше наистина ярки възходи, тогава падането не предизвиква силни емоции.

Какво ще се случи?

Познатият SEAT си отива, но идва нов SEAT. Шефът на концерна Volkswagen каза, че на испанската марка е отредена друга роля. Какво би означавало това? Предлага се под марката SEAT да се организира производството на съвременни средства за градска мобилност: електрически скутери, четириколки и др. В автомобилната област ще продължи да работи динамично развиващата се марка Cupra, фокусирана върху производството на мощни електрически превозни средства от различни класове. Изглежда, че SEAT няма да изчезне безследно, но ще трябва да изчакаме, за да разберем

0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Щирлиц ( преди 7 месеца )
    Това е резултат от обезличаването на марките,закупени от ФВ.Дано същото не сполети и Шкода.
  • #14
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Бау ( преди 7 месеца )
    #7 Вярвам ти!!! Formentor е уникален звяр, карах специалният с 2.5т петак на VAG, мазало е. Размазах се, не очаквах такова ускорение и динамика от това DSG, а звука на CUPRA режима е неуписуем.
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Бау ( преди 7 месеца )
    Все още притежавам такъв и се гордея с това SEAT TOLEDO CUPRA.
  • #12
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Бау ( преди 7 месеца )
    А къде забравяте между 1998-2002.SEAT TOLEDO CUPRA и ако не се лъжа J. Jane и не мога да си спомня другият пилот на SEAT който мачкаха наред. VAG спомнете си че, бяха с вашите мотори но, правеха по-добри времена. Не обичам Жабарите но, малко хора знаят че, Leon m1 и Toledo mk2 са по дизайн на Giorgetto Giugiaro.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 7 ( преди 7 месеца )
    И колко коли товариш всяка седмица?! 8-10? И къде ги караш?! Тия коли тепърва ли ще се продават или са вече продадени? И можеш ли да четеш - Сеат свършва глокса, Купра ще живурка .... още година две! Форментор на колко години е вече?! Да си чул за нов модел от Купра да тръгва в завода?!
  • #10
    1 rate up comment 0 rate down comment
    PLAID ( преди 7 месеца )
    #8 да, защото никой не си намира парите на улицата и като заиграят сухите сметки и семеен бюджет, се взимат рационални, а не емоционални решения. Това за пазара на нови коли на хора от средна класа. За БГ не се отнася. Тука се взима стар немски дизелов параход с потребителски кредит и се ходи навсякъде с него да не те помислят за беден. Ето напр.в посл. 10 години ако искаш да си купиш най-качественият, здрав и с най-добрите параметри тактически фенер на пазара - това е китайският Fenix PD или TK
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Ще произвежда Ел. скутери - ха ха ха, това го пробваха преди няколко години и резултатът беше лепене на етикети "сеат" върху някакви китайски тротинетки, ама на двойна цена
  • #8
    4 rate up comment 1 rate down comment
    raiders ( преди 7 месеца )
    Значи фолксваген ще си замине, а не тойота. Една от 2 световни марки продаваща по 10мил. коли годишно. Ако нямаш пари за "истинска" кола си купуваш фолксваген/тойота. Ако си беден и скрънзав шкода/сеат, при така развиващия се свят и на електрички от Китай, изхода е ясен. Само европа и големите ни управляващи още си мислят, че ще успеят да ги спрат с рестрикции, мита и др. такси. Всичко е до време.
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Всяка седмица товаря коли в Марторел,няма такова нещо,кой ги измисля тези глупости.В момента Купра Форменор се продава яко.
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    А смея ( преди 7 месеца )
    Смея да твъдя че и сеат и шкода превъзхождаха vw по здравина