IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Големият проблем на китайците в Европа е... репутацията

Новите играчи на пазара ще трябва да се справят с недоверието на потребителите

Продажбите на китайски автомобили растат почти навсякъде, дори и в Европа, но за окончателното им утвърждаване е необходимо да се преодолее недоверието на потребителите. А това не е никак лесна задача, пише в анализа си Фелипе Муньос от агенцията JATO Dynamics.


Китайски коли


„Всички сме чували за големите проекти на китайските производители на автомобили. Както при западните автомобилни производители и техните цели за електрификация през следващите години, китайските автомобилни производители също участват в надпреварата да разширят дейността си далеч отвъд границите на вътрешния пазар. И те постигнаха известен напредък, записвай ки интересни резултати в определени региони.

Това, което към момента изглежда като най-големия проблем на китайските марки, е негативната им репутация сред потребителите в чужбина. Планът за разширяване, който водят компании като SAIC, BYD, Geely, GAC, Chery, JAC, Dongfeng, Changan и Great Wall, предвижда техните автомобили да достигнат както до развитите икономики, така и до развиващите се. А това може да стане само с набор от продукти, които да задоволят различните типове клиенти на тези пазари.

През миналата година китайските производители на автомобили са постигнали двуцифрен пазарен дял в региони като Близкия изток и Евразия, и точно 10% в Африка. В Латинска Америка, от друга страна, „пазарният дял“ се увеличи с два процентни пункта в сравнение с 2021 г. Пазарният дял на китайските марки автомобили в бедните и развиващите се икономики се повишава от 4,79% през 2021 г. на 6,46% през 2022 г. За разлика от тях, европейските марки са загубили 2,7 пункта дял, а корейските - един пункт.


Китайски коли


През първата половина на тази година беше постигнат допълнителен напредък. В Южна Африка, например, пазарният дял се е увеличил от 6,08% през 2022 г. до 8,83% през първата половина на 2023 г. В Израел процентът е скочил от 8,51% на 16,26% през същите периоди.

Китайските производители се възползваха максимално и от санкциите на Запада срещу Русия, като пазарният им дял се е увеличил повече от два пъти, нараствайки от 20,17% през 2022 г. до 50,20% през първата половина на 2023 г. Нещо подобно се случва и в съседен Казахстан. Китайците ускоряват навлизането си и в Югоизточна Азия. В страни като Тайланд китайските марки нарастват от 9,39% през 2022 г. до 15,34% през първата половина на 2023 г.
По-на юг - в Австралия и Нова Зеландия, два развити пазара, MG и други китайски марки записват сериозен ръст.

Ситуацията на Стария континент обаче е различна. Европа е една от дългосрочните мечти на китайските автомобилни производители, тъй като това е един от най-важните пазари в света. Той е задължителен за всяка марка, която иска да стане глобална и в Китай са наясно с това. Някои от марките предлагат свои модели на континента от няколко години, а други ще пристигнат в региона през следващите месеци.


Китайски коли


По данни от JATO Dynamics дялът на китайските марки в продажбите на леки автомобили се е увеличил от 0,67% през 2021 г. на 1,57% през 2022 г., до 2,37% през първата половина на 2023 г. В държави като Великобритания пазарният дял на леките коли Made in China възлиза на 4,26% през първата половина на тази година. В Италия той е 4,12% (DR Automobiles се счита за китайски производител), а в Испания е3,45%.

Въпреки очевидния напредък, определено репутацията на китайските марки все още си остава големият им проблем. Това се дължи на спорове за авторските права, на ниските стандарти за качество от миналото и нарастващото политическо напрежение със западните компании. Много хора все още не са склонни да ги опитат поради негативно възприятие, подхранвано от политиката и икономиката.

Проучванията показват, че 62% от потребителите в Западна Европа са настроени негативно срещу китайските марки, докато при европейските производители процентите за 40. И за да се промени това ще са нужни както големи инвестиции, така и доста време".


0 от 500
  • #10
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    MythBuster сравняваш ябълки с краставици
  • #9
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Смех ( преди 1 година )
    Бе кой ще купи тия баклютси тука бе че даже и някой бугаре си вярват и не само.Те Кия и Хюндай които са в Европа отпреди 30 години още от Пони и Рио изградиха сериозна репутация на надеждни коли имащи завод в Европа и тн и пак не са превзели нищо че Китайците щели.
  • #8
    5 rate up comment 10 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 6. Разбира се че бих си купил руски газ от Русия вместо по-скъп руски газ от някъде другаде. Точно както съм си купил китайски телефон произведен в Китай от китайската марка xiaomi, вместо китайски телефон произведен в Китай с американска лепенка iPhone или корейска лепенка samsung. Към момента обаче не бих си купил китайски автомобил, защото за същата цена не ми дават по-добра стойност. Не съм толкова богат да си купувам евтини неща.
  • #7
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Просто е мит, че китайските марки са много по-евтини защото и западните марки в Китай са много по-евтини отколкото на родните си пазари и не много по-скъпи от аналозите на китайските марки там
  • #6
    9 rate up comment 3 rate down comment
    До 4 ( преди 1 година )
    За теб няма ли никакво значение дори ако чрез продукт който взимаш печелят талибаните примерно? Ти би ли взел кола нова произведена в Русия сега ако можеш? Не съм казал, че прави самата кола по-добра но е важно да се има доверие, най-малкото близките в геополитиката могат да договорят свободна търговия или пък китайските фирми ще имат сигурност, че ако инвестират сериозно утре няма на диктатора да му скимне да напада някого и няма да има бойкот и напрежение
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И това за кой е шок? Отделно че поне за момента те атакуват Европа предимно със скъпи модели. Които не са съществено по-евтини от доказаните Европейски марки и не дават стимул да им дадеш шанс.
  • #4
    8 rate up comment 7 rate down comment
    MythBuster ( преди 1 година )
    До 2. ето че всяко твое решение дали нещо е добро или лошо не зависи от неговите качества, а от твоите възприятия. Как точно китайския автомобил ще стане по-добър или по-лош ако диктаторчето Си, си промени мнението?
  • #3
    11 rate up comment 1 rate down comment
    До 1 ( преди 1 година )
    И кога ги чакаш да дойдат да знаем и ние? Мен пък ми се струва, че вече са тук и ако не знаеш се предлагат много китайски модели често на не кой знае колко ниски цени
  • #2
    12 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако утре ККП заяви "признаваме Тайван за отделен демократичен Китай и нямаме намерение да го окупираме, вече Русия, Иран и Северна Корея не са ни най-близките и започваме да зачитаме правата на малцинствата" съм сигурен, че ще има бум на китайските марки ама това няма да стане и диктаторчето Си още дълго ще ги възпира и ще се грижи да си останат много зад развитите демокрации на изток от тях като цяло иначе за електромобили специално има какво да се учи от тях
  • #1
    9 rate up comment 6 rate down comment
    Чакаме ги... ( преди 1 година )
    Лесно ще се наложат...Залагат по-ниски цени от останалите марки и след увеличаването на продажбите постепенно подобряване на качеството и цените..Няма да откриват топлата вода...Японци,корейци,Шкода,Дачия и т.н....