fallback

Помощ при шофиране - „да“, автономни коли - „не“

Проучване показва какви са настроенията сред шофьорите спрямо тези две технологии

Шофьорите в Германия все още са много заинтересовани от системите за подпомагане на водача, показа проучване на Института Гослар, което се основава на на анализ на консултантската фирма McKinsey & Company.

В изследването са участвали 25 000 души, като около 1/4 от тях твърдят, че ще си поръчат поръчат усъвършенствана система за подпомагане на водача следващия път, когато купуват превозно средство. Близо 2/3 от всички анкетирани посочват, че наред с други неща ще платят еднократна такса от 10 000 евро за автопилот от ниво 4 за движение по аутобан.

Според Керстен Хайнеке, партньор в McKinsey и съавтор на изследването, това показва, че асистираното шофиране е много привлекателно от гледна точка на потребителя, като то ще направи превозните средства по-безопасни, по-приятни и по-производителни.

Авторите на изследването обаче регистрират за първи път и спад в интереса на клиентите към изцяло безпилотни автомобили от ниво 5. Само 26 процента от анкетираните биха искали да преминат към напълно автоматична кола. За сравнение, през 2020 г. тази стойност е била 35%. Посочва се, че 64% от участниците в проучването искат безопасността на тази технология да се повиши, а също така да се подобри и регулаторната среда.

В момента автоматизираното шофиране в Германия е разрешено при скорост до 130 км/ч.Това прави страната пионер в ЕС - през май 2021 г. Бундестагът и Бундесратът одобриха закон, според който напълно автономните превозни средства в Германия могат да се използват като цяло по обществените пътища.

Все още обаче се отлага приемането на движение на автомобили без шофьори, като от Германският автомобилен клуб (ADAC) посочват основната причина за това - технологията, която трябва да бъде разработена от производителите на автомобили, и правната ситуация от страна на законодателят се оказват по-сложни от очакваното. В същото време шофьорите в Германия все още не са убедени в предимствата на самоуправляващите се автомобили.

ADAC цитира проучвания за това, според които 45% от шофьорите в страната се съмняват в надеждността на автомобилните технологии или се страхуват от хакери. Проучване на изследователския институт Prognos за автономното шофиране, направено за ADAC, предполага, че тази технология ще трябва да се налага постепенно, при това много бавно.

Средно един автомобил се използват до 20 години, поради което новите технологии все още са недостъпни за повечето хора. Според Prognos дялът на новите превозни средства, при които водачът може напълно да се откаже от шофиране на всички магистрали, трябва да се увеличи от 2,4% през 2020 г. до поне 70% през 2050 г.

От 2030 г. нататък по пътищата постепенно ще се появят автомобили със система Citypilot, т.е. възможност за самостоятелно шофиране както по магистралата, така и в града. И едва след 2040 г. изследователският институт очаква по-голяма гама от автомобили, които могат да се придвижват от врата до врата напълно автономно и следователно вече нямат нужда от шофьор.

Експертите припомнят и какви са петте нива на автоматизирано движение. „Ниво 1“ означава „асистирано шофиране“ (с круиз-контрол, адаптивен круиз-контрол, предупреждение за напускане на лентата и т.н.). При „Ниво 2“ на „полуавтоматизирано шофиране“ превозните средства могат да се движат направо по магистралите за кратко време и без водачът да се намесва, както и да поемат процесите на управление, спиране и ускорение. При „ниво 3“ на „силно автоматизирано шофиране“ на шофьорите е позволено да отклонят вниманието си от пътя, но все пак трябва да могат да се намесят в процеса на шофиране и да поемат волана, ако е необходимо.

„Ниво 4“ включва „напълно автоматизирано шофиране“, при което превозното средство се движи напълно независимо по определени маршрути и водачът може да не участва процеса на шофиране. При това ниво на автоматизация дори е възможно да се шофира без човек зад волана. „Ниво 5“ на „автономно шофиране“, което беше планирано досега, най-накрая включва напълно независимо шофиране без човешка подкрепа.

Експертите обаче все още виждат голяма нужда от действие и изясняване, преди това да се случи. Но също така са сигурна, че визията за автономно шофиране вече не е „тема за бъдещето", а по-близо до реалността, отколкото много хора си мислят.

Във всеки случай потенциалът на тази технология е огромен, подчертават от ADAC позовавайки се на проучването Prognos - за обществото, сигурността и за Европа като място за бизнес. Според това тази форма на автоматизация може по-добре да интегрира по-възрастни хора или хора с увреждания, да направи трафика по-гладък и транспортирането на стоки по-щадящо околната среда.

Също така, в зависимост от степента на автоматизация, тази технологии допълнително ще намали броя на злополуките - в крайна сметка човешката грешка е отговорна за 90% от всички катастрофи. Поради това експертите подчертават, че разработването на най-добрата технология за автономно шофиране е от огромно значение.

fallback
  • #38
    Интересно ( преди 1 година )
    Имам чувството ,че някой хора живеят в секцията с коментарите на аутомедия и никъде другаде.
  • #37
    Чичката ( преди 1 година )
    не ми трябва помощ при шофиране, не съм поколение Z или инвалидизиран ***, с алцхаймер или други тежки ментални проблеми, че да ми трябва помощ при шофиране. Отучете децата да влагат цялото си внимание в екрана на телефона и няма да има нужда някой друг да управлява вместо тях. Жалко е и смешно, чак катастрофално жалко е, казвам ви, а такива с телефоните ( където не знаят къде се намират докато шофират ) ще почна да ги превъзпитавам с дървото вече ,че почва да ми писва !
  • #36
    MythBuster ( преди 1 година )
    Какво общо имат личните данни? И сега доста компании използват облачните услуги, за да картографират непознати райони чрез камерите и сензорите на автомобилите. Така след като два-три автомобила локализират спящ полицай или дупка на автомобилното платно, следващите автомобили вече знаят за съществуването им и автоматично намаляват, заобикалят ги и си коригират височината и твърдостта на окачването. Така или иначе всички са свързани с един облак, където е цялата информация.
  • #35
    Лудория ( преди 1 година )
    Това в коментара с комуникиращите коли звучи разумно, но пък засега GDPR и много закони за личното пространство биха пречели това да се случи. Инак сте прави - и аз нямам доверия на другите шофьори, както и на автопилоти. Уви, опита ми показва, че рядкост при авариите е лошо стечение на обстоятелства, а по-скоро ниски шофьорски умения и/или лоша поддръжка на автомобилите.
  • #34
    MythBuster ( преди 1 година )
    Аз повече бих се притеснявал, ако всички коли ги кара автопилот. Сегашната версия ми се струва най-безопасна при разумно използване. Но лошото е че повечето катастрофи са предизвикани от неразумно използване на автопилота. Ако едно дете изскочи измежду автомобилите, ще има 50% повече шанс, ако шофьора използва автопилот. Ако поне шофьорът или поне автопилота го види и реагира ще го спасят. това на практика е двойно презапасяване. Но само ако шофьора внимава и се намеси. Бъгове винаги ще има.
  • #33
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако всички коли са с автопилоти и си комуникират една с друга, предполагам, че ще е доста безопасно, но докато половината ги карат хора, не съм сигурен дали наистина е много надеждно. Аз лично имам предразсъдъци и все си мисля, че нещо ще се сбози и колата ще се забие в някой дирек безпричинно. Но това е и за тези с асистенцията за спазване на лента. И туй, че на моята
  • #32
    MythBuster ( преди 1 година )
    А относно отговора на въпросите ти. Ето ти как се справяше още обикновения автопилот 2016 Даде сигнал и удари спирачките две секунди преди да стане катастрофа, защото предвиди че движещите се отпред автомобили ще се блъснат. Шофьорът и пътниците дори не разбраха защо автомобилът наби спирачки и предположиха поредното фантомно спиране. Има стотици други клипове при които автомобилът спира, бързо сменя траекторията и дори ускорява за избягване https://youtu.be/APnN2mClkmk?si=yyTXxGeMoyz8y3Ti
  • #31
    MythBuster ( преди 1 година )
    Ако това ти се струва голямо връткане на волана, погледни как се справяше само преди година? Тогава по всеобщо мнение караше като пиян и дрогиран начинаещ шофьор. Към момента има страшно подобрение, въпреки че лично аз не бих му се доверил поне още няколко години. Дали скоро ще може да шофира напълно самостоятелна и безопасно? Твърдо не! Но не е невъзможно да мине макар и бавно и досадно през Ню Йорк да речем веднъж на 100 пъти напълно самостоятелно без произшествие.
  • #30
    Лудория ( преди 1 година )
    И защото няма да го направиш, ще ти отговоря аз след това клипче. 1. Удар в детето. 2. Удар в детето или в спрелите коли. 3. Навярно ще успее да се справи и да не се блъсне. 4. Удар в ТИР-а, ама автопилота ще е изключен секунда преди катастрофата. 5. Катафалка за пътниците в колата! Ако това от клипа е най-доброто на автопилота, не знам дали ще съм жив, когато досригнат едно приемливо ниво. А, да, това на клипа не е приемливо по моята представа за шофиране. Така не карат дори в автошколите.
  • #29
    Лудория ( преди 1 година )
    Изгледах клипчето. Ако някой кара в България по начина, по който управлява автопилота, ще яде шамари често по кръстовищата и ще плаче по сервизите. Този "SFD нещо си" уцели на доста места единствените неравности по пътя, а освен това голямо връткане на това кормило, за да нацели правилното положение на пътя. Видя ли разликат след като собственика пое кормилото - нямаше корекции, нямаше нацелени неравности, нямаше едноминутно чакане по кръстовищата. Сега ми отговори на моите 5 ситуации?
fallback
Последни