Съвременните автомобили стават все „по-натъпкани“ с нови технологии, но какво предпочитат шофьорите от това, което производителите им предлагат и дори налагат? Отговор дава проучване на S&P Global Mobility.
Една от най-актуалните технологии е системата за автономно шофиране, а при Tesla за пълно автономно шофиране (FSD), но според проучването технологията за самостоятелно управление е далеч надолу в списъка с приоритети на потребителите при закупуване на нова кола.
Почти всяка голяма марка вече предлага своите автомобили с поне система за автономно шофиране от ниво 2, която позволява на автомобила да извършва част от шофирането. Системи от ниво 2+, като Super Cruise на General Motor и Blue Cruise на Ford, позволяват автоматизирано шофиране по магистрала, но все пак изискват водачът да държи очите си на пътя, а системата от ниво 3 на Mercedes с най-висока спецификация ви позволява да се отпуснете и да гледате филм при определени условия.
Но се оказва, че съвременните потребители са много по-заинтересовани от усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS) и технически функции като откриване на мъртва точка, камера за наблюдение, предупреждение за челен сблъсък и автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти.
В потребителско проучване на S&P Global Mobility от пролетта на 2023 г. тези четири характеристики са оценени като най-желани и всяка от тях е подчертана от най-малко 80 процента от всички запитани шофьори.
За разлика от това, само 61 процента от анкетираните изразяват желание за напълно самоуправляваща се кола и нито една от другите автономни опции, предлагани на потребителите, не се класира по-високо от 64,9 процента в желаните функции.
Анализаторите от S&P Global Mobility казват, че това говори за липсата на доверие в автономните системи от страна на купувачите, отбелязвайки, че само 47% от потребителите са казали, че биха се возили в кола със способности за самостоятелно управление и биха обмислили закупуването на такава.
Трябва да се отбележи, че почти половината от анкетираните собственици на превозни средства са имали опит с тези системи. Приблизително 35% притежават превозни средства с предупреждение за челен сблъсък, а 30% имат превозни средства с откриване на мъртва зона. Докато опит със самостоятелно шофиране на практика не съществува, което допълнително възпрепятства неговото търсене.
Но резултатите също така варират в зависимост от географското местоположение. Потребителите в Китай, например, са много по-възприемчиви към идеята за самоуправляващи се коли, отколкото тези в САЩ, Великобритания и Германия.
S&P Global Mobility установява, че потребителите се доверяват най-много на немските производители, когато става въпрос за разработване на системи за автоматизирано шофиране. Приблизително 75% от потребителите са уверени, че немските премиум автомобилни производители (Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche) могат да разработят безопасно и ефективно самоуправляващо се превозно средство.