Шофьорите в Германия все още са много заинтересовани от системите за подпомагане на водача, показа проучване на Института Гослар, което се основава на на анализ на консултантската фирма McKinsey & Company.
В изследването са участвали 25 000 души, като около 1/4 от тях твърдят, че ще си поръчат поръчат усъвършенствана система за подпомагане на водача следващия път, когато купуват превозно средство. Близо 2/3 от всички анкетирани посочват, че наред с други неща ще платят еднократна такса от 10 000 евро за автопилот от ниво 4 за движение по аутобан.
Според Керстен Хайнеке, партньор в McKinsey и съавтор на изследването, това показва, че асистираното шофиране е много привлекателно от гледна точка на потребителя, като то ще направи превозните средства по-безопасни, по-приятни и по-производителни.
Авторите на изследването обаче регистрират за първи път и спад в интереса на клиентите към изцяло безпилотни автомобили от ниво 5. Само 26 процента от анкетираните биха искали да преминат към напълно автоматична кола. За сравнение, през 2020 г. тази стойност е била 35%. Посочва се, че 64% от участниците в проучването искат безопасността на тази технология да се повиши, а също така да се подобри и регулаторната среда.
В момента автоматизираното шофиране в Германия е разрешено при скорост до 130 км/ч.Това прави страната пионер в ЕС - през май 2021 г. Бундестагът и Бундесратът одобриха закон, според който напълно автономните превозни средства в Германия могат да се използват като цяло по обществените пътища.
Все още обаче се отлага приемането на движение на автомобили без шофьори, като от Германският автомобилен клуб (ADAC) посочват основната причина за това - технологията, която трябва да бъде разработена от производителите на автомобили, и правната ситуация от страна на законодателят се оказват по-сложни от очакваното. В същото време шофьорите в Германия все още не са убедени в предимствата на самоуправляващите се автомобили.
ADAC цитира проучвания за това, според които 45% от шофьорите в страната се съмняват в надеждността на автомобилните технологии или се страхуват от хакери. Проучване на изследователския институт Prognos за автономното шофиране, направено за ADAC, предполага, че тази технология ще трябва да се налага постепенно, при това много бавно.
Средно един автомобил се използват до 20 години, поради което новите технологии все още са недостъпни за повечето хора. Според Prognos дялът на новите превозни средства, при които водачът може напълно да се откаже от шофиране на всички магистрали, трябва да се увеличи от 2,4% през 2020 г. до поне 70% през 2050 г.
От 2030 г. нататък по пътищата постепенно ще се появят автомобили със система Citypilot, т.е. възможност за самостоятелно шофиране както по магистралата, така и в града. И едва след 2040 г. изследователският институт очаква по-голяма гама от автомобили, които могат да се придвижват от врата до врата напълно автономно и следователно вече нямат нужда от шофьор.
Експертите припомнят и какви са петте нива на автоматизирано движение. „Ниво 1“ означава „асистирано шофиране“ (с круиз-контрол, адаптивен круиз-контрол, предупреждение за напускане на лентата и т.н.). При „Ниво 2“ на „полуавтоматизирано шофиране“ превозните средства могат да се движат направо по магистралите за кратко време и без водачът да се намесва, както и да поемат процесите на управление, спиране и ускорение. При „ниво 3“ на „силно автоматизирано шофиране“ на шофьорите е позволено да отклонят вниманието си от пътя, но все пак трябва да могат да се намесят в процеса на шофиране и да поемат волана, ако е необходимо.
„Ниво 4“ включва „напълно автоматизирано шофиране“, при което превозното средство се движи напълно независимо по определени маршрути и водачът може да не участва процеса на шофиране. При това ниво на автоматизация дори е възможно да се шофира без човек зад волана. „Ниво 5“ на „автономно шофиране“, което беше планирано досега, най-накрая включва напълно независимо шофиране без човешка подкрепа.
Експертите обаче все още виждат голяма нужда от действие и изясняване, преди това да се случи. Но също така са сигурна, че визията за автономно шофиране вече не е „тема за бъдещето", а по-близо до реалността, отколкото много хора си мислят.
Във всеки случай потенциалът на тази технология е огромен, подчертават от ADAC позовавайки се на проучването Prognos - за обществото, сигурността и за Европа като място за бизнес. Според това тази форма на автоматизация може по-добре да интегрира по-възрастни хора или хора с увреждания, да направи трафика по-гладък и транспортирането на стоки по-щадящо околната среда.
Също така, в зависимост от степента на автоматизация, тази технологии допълнително ще намали броя на злополуките - в крайна сметка човешката грешка е отговорна за 90% от всички катастрофи. Поради това експертите подчертават, че разработването на най-добрата технология за автономно шофиране е от огромно значение.