IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Три фактора, които ще довършат руския автомобилен пазар

Увеличението на лихвите върху кредитите и сривът на рублата правят покупката на нова кола почти невъзможна

Преди месец, както се казва, "нищо не предвещаваше" тези беди. Поне от гледна точка на обикновените руски шофьори, които искаха да си купят нова кола. Въпреки войната в Украйна, ембаргото и оттеглянето на много автомобилни марки от руския пазар, руснаците бързо намериха алтернатива и ги замениха с китайски аналози, а народът продължи да купува. 


Русия


Това се доказа и от статистиката за продажбите: през юли руските банки са издали автомобилни заеми за около 165 милиарда рубли - с 30.5% повече от месец по-рано. Тази цифра сама по себе си е рекорд за цялата история на автомобилните заеми в Русия.

А броят на кредитите се оказа безпрецедентен - 113 600 договора на месец (37% повече от юни). Някои автомобилни експерти дори започнаха леко да надуват фанфарите за възстановяването на руския автомобилен пазар като цяло. Въпреки факта, че лъвският дял от продажбите в него се случва в сегмента на употребяваните автомобили, а почти 70% от продажбите на нови автомобили се падат на превозни средства от китайски произход.

Но точнотогава доларът скочи до 100 рубли. Централната банка на Русия не успя да убеди никого, че „поддържа макрофинансова стабилност“, което веднага доведе до повишаване на основната лихва от 8.5% на 12%. А проблемът е, че размерът на лихвите по кредитите за населението и по-специално автомобилните кредити зависи пряко от това явление.

"Увеличаването на лихвата на централната банка обикновено се отразява в потребителското кредитиране с лаг от около две седмици. Според опита допълнителни 3% към основната лихва се превръщат в увеличение от 2% на средната цена на банковите кредити за гражданите" - казва Никита Масленников, водещ експерт в Центъра за политически технологии. 

А главният инвестиционен стратег на Arikapital Management Company Сергей Суверов смята, че лихвите по потребителските кредити ще се увеличат - с добавяне на 4%. Това означава, че болшинството от руснаците могат да забравят за автомобилните заеми при 11-14% годишно. 


Русия


В рамките на една седмица банките ще ги преизчислят до ниво от 15-18% и това автоматично ще "отреже" доста потенциални купувачи и търговците на автомобили ще започнат да изпитват затруднения с проаджбите. Но увеличението на лихвите по кредитите за автомобили ще бъде само черешката на тортата сред другите проблеми, които се случиха през август тази година.

По-рано, на 1-во число на месеца, властите увеличиха таксата за рециклиране на стари автомобили, като това доведе до увеличение на цените за нови автомобили, тъй като доста от компаниите предлагат изкупуване на старата кола при покупка на нова и намаляване на цената на новата.

Третата причина е в нестабилността на руската валута спрямо долара. "В допълнение към повишаването на основния лихвен процент, властите ще използват други механизми за стабилизиране на лихвите. Включително лостове за контрол върху движението на валутите. В резултат на това доларът трябва да се стабилизира в диапазона 95-100 рубли", твърди Суверов.

Дори и това да се случи, в момента при валутната търговия за "един американец" в Русия искат 96 руски банкноти. Междувременно дилърите скоро ще свършат колите, внесени в Русия по цена от 76-80 рубли за долар и ще започнат да плащат новите коли с приблизително по 20 рубли за долар отгоре.  Колко ще поскъпне возилото поради тази причина, можете да изчислите сами. Но едно е ясно, новите коли в Русия няма да станат по-евтини, тъй като никой няма желание да укрепи рублата.

Очевидно и трите негативни "августовски" фактора (падането на рублата, увеличаването на таксите за рециклиране на автомобили и растежът на лихвите по заемите за автомобили) ще започнат да се проявяват напълно през септември. Такава "синергия" неминуемо ще доведе до повишаване на цените на руския пазар на нови автомобили и най-малкото - до рязкото му свиване.

0 от 500
  • #27
    1 rate up comment 5 rate down comment
    „Бабини деветини“ ( преди 1 година )
    Бабини деветини е български идиоматичен израз, означаващ празни приказки.
  • #26
    7 rate up comment 1 rate down comment
    хахаха ( преди 1 година )
    Просто няма как да е ок всичко. Ще кажеш все пак имат ръст на икономиката. Да ама този ръст е военната промишленост. Но в другите бизнеси като налееш 10 млн после получавап 11. А във военната наливаш 10 милиона и ти казват хайде сега дай още 10. И кой ги налива - държавата. Русия не е потънала още защото преди СВО имаше най-големите валутни резерви в света - от гадния долар. И много злато. Падането на цената на рублата означава че доларите свършиха. Да видим колко ще изкара златото.
  • #25
    8 rate up comment 2 rate down comment
    хахаха ( преди 1 година )
    Това с 5-тата икономика в света го бях забравил. Очевидно и световната банка не го е знаела. Само няколко сайта за руска пропаганда са го знаели. Дори да приемем че преди СВО всичко е било песен в Русия. От половин година проходите от горива е спаднал с 50% общите приходи от износ с близо 40%. За сметка на това вноса се вдигнал с близо 20%, Чуждестранните инвестиции клонят към нула. И близо 3 милиона млади здрави са излезли от икономиката. Води се война която струва стотици милиони на ден
  • #24
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Ако става въпрос пък МВФ за 2023г дава по-голяма икономика на Германия от Русия дори по покупателна способност, а номинално което на държавно ниво си е доста важно разликата е в пъти. Така, че ти русофила който много схващаш и не ти липсват неща в главата кажи защо данните на СБ за 2022г да са по-точни и актуални от тази на МВФ за 2023? Ако приемем, че са равни това за постижение на Русия която има десетки пъти повече ресурси и над 60 милиона повече население ли го броим?
  • #23
    6 rate up comment 2 rate down comment
    До 22 ( преди 1 година )
    Типично надменно псевдоикономистче си, не можеш ли ти като много умен да провериш и кажеш как мерят СБ? Знам, че това е по покупателна способност и разликата е минимална но като сметнеш, че Русия има 75% повече население и много по-голямо неравенство то средния небогат човек в Германия има 100% по-голяма покупателна способност от този в Русия въпреки, че Германия на глава има десетки пъти по-малко ресурси, а и тази оценка е за 2022г когато енергията в Германия беше много по-скъпа
  • #22
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Влез в сайта на Световната банка и ще разбереш, а ако не разбереш в което не се съмнявам, направи запитване да ти отговорят. Дори и да ти отговорят, пак няма да схванеш, защото ти липсват много неща в главата свързани с икономиката.
  • #21
    8 rate up comment 2 rate down comment
    До 19 ( преди 1 година )
    Хайде кажи по кой показател с който се мери икономиката Русия е по-напред от Германия ама конкретни неща. Ето например и износа на Германия е няколко пъти по-голям от на Русия и не е нещо което "копат сурово" наготово и изнасят както Русия
  • #20
    8 rate up comment 2 rate down comment
    До 19 ( преди 1 година )
    Дори не е нужно да се сравнява с Германия, Франция, Бенелюкс, Скандинавия и другите които не са били със СССРусия да ги дърпа назад, а е достатъчно и сравнение с Полша, Чехия, Словакия, Хърватия, Прибалтийските в които всеки пети е руснак но да иде в Русия не иска и да чуе, единствено ние в БГ като далеч най-бедни и русофилски в ЕС сме на нивото на Русия на човек което е успех за нас в предвид, че имаме доста пъти по-малко ресурси на глава особено най-скъпите като обща стойност като нефт и газ
  • #19
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Икономиката и икономическите показатели се мерят със съвсем различни неща. Ако имаше поне малко финансова грамотност, никога нямаше да напишеш глупостите, които си сътворил.
  • #18
    7 rate up comment 1 rate down comment
    До 17 ( преди 1 година )
    Добре съгласих се с теб, Германия е по-малка икономика от Русия от която има 3 пъти по-голям пазар на коли с много по-висока средна цена, 10 пъти по-висока минимална заплата и в която по случайност има много пъти повече българи включително русофили, а миграцията между двете е на 99% в посока от Русия към Германия