Преди месец, както се казва, "нищо не предвещаваше" тези беди. Поне от гледна точка на обикновените руски шофьори, които искаха да си купят нова кола. Въпреки войната в Украйна, ембаргото и оттеглянето на много автомобилни марки от руския пазар, руснаците бързо намериха алтернатива и ги замениха с китайски аналози, а народът продължи да купува.
Това се доказа и от статистиката за продажбите: през юли руските банки са издали автомобилни заеми за около 165 милиарда рубли - с 30.5% повече от месец по-рано. Тази цифра сама по себе си е рекорд за цялата история на автомобилните заеми в Русия.
А броят на кредитите се оказа безпрецедентен - 113 600 договора на месец (37% повече от юни). Някои автомобилни експерти дори започнаха леко да надуват фанфарите за възстановяването на руския автомобилен пазар като цяло. Въпреки факта, че лъвският дял от продажбите в него се случва в сегмента на употребяваните автомобили, а почти 70% от продажбите на нови автомобили се падат на превозни средства от китайски произход.
Но точнотогава доларът скочи до 100 рубли. Централната банка на Русия не успя да убеди никого, че „поддържа макрофинансова стабилност“, което веднага доведе до повишаване на основната лихва от 8.5% на 12%. А проблемът е, че размерът на лихвите по кредитите за населението и по-специално автомобилните кредити зависи пряко от това явление.
"Увеличаването на лихвата на централната банка обикновено се отразява в потребителското кредитиране с лаг от около две седмици. Според опита допълнителни 3% към основната лихва се превръщат в увеличение от 2% на средната цена на банковите кредити за гражданите" - казва Никита Масленников, водещ експерт в Центъра за политически технологии.
А главният инвестиционен стратег на Arikapital Management Company Сергей Суверов смята, че лихвите по потребителските кредити ще се увеличат - с добавяне на 4%. Това означава, че болшинството от руснаците могат да забравят за автомобилните заеми при 11-14% годишно.
В рамките на една седмица банките ще ги преизчислят до ниво от 15-18% и това автоматично ще "отреже" доста потенциални купувачи и търговците на автомобили ще започнат да изпитват затруднения с проаджбите. Но увеличението на лихвите по кредитите за автомобили ще бъде само черешката на тортата сред другите проблеми, които се случиха през август тази година.
По-рано, на 1-во число на месеца, властите увеличиха таксата за рециклиране на стари автомобили, като това доведе до увеличение на цените за нови автомобили, тъй като доста от компаниите предлагат изкупуване на старата кола при покупка на нова и намаляване на цената на новата.
Третата причина е в нестабилността на руската валута спрямо долара. "В допълнение към повишаването на основния лихвен процент, властите ще използват други механизми за стабилизиране на лихвите. Включително лостове за контрол върху движението на валутите. В резултат на това доларът трябва да се стабилизира в диапазона 95-100 рубли", твърди Суверов.
Дори и това да се случи, в момента при валутната търговия за "един американец" в Русия искат 96 руски банкноти. Междувременно дилърите скоро ще свършат колите, внесени в Русия по цена от 76-80 рубли за долар и ще започнат да плащат новите коли с приблизително по 20 рубли за долар отгоре. Колко ще поскъпне возилото поради тази причина, можете да изчислите сами. Но едно е ясно, новите коли в Русия няма да станат по-евтини, тъй като никой няма желание да укрепи рублата.
Очевидно и трите негативни "августовски" фактора (падането на рублата, увеличаването на таксите за рециклиране на автомобили и растежът на лихвите по заемите за автомобили) ще започнат да се проявяват напълно през септември. Такава "синергия" неминуемо ще доведе до повишаване на цените на руския пазар на нови автомобили и най-малкото - до рязкото му свиване.