Съвременният шофьор в по-голямата си част е далеч от самостоятелния ремонт и поддръжката на автомобила, така че с всеки повече или по-малко разбираем проблем се обръщаме към сервиза. Въпреки това, в много случаи и от сервизите не могат да разрешат проблема: „не знаем какво ѝ има и затова ще преминем от прости (чети - евтини) към сложни (т.е. скъпи) ремонти по замяна на възли и агрегати по метода на изключването“.
За да се прекъсне този порочен кръг, са необходими малко знания, за да можете сами да диагностицирате някои от проблемите по колата. Сега ще се опитаме да ви помогнем с няколко полезни съвета, касаще треперенето на волана на равен път.
С течение на времето всяка кола става употребявана и изисква повече от собственика си, отколкото просто годишна смяна на маслото. Постепенно дори първоначално надеждните компоненти и възли се износват, така че декларираният от производителя сервизен интервал трябва да бъде намален поне наполовина. Това се отнася, както за колата като цяло и за всеки от нейните елементи в частност.
Така че, след изминаване на пробег от 100 000 километра колата може да намекне за необходимостта от внимание. И това не е свъразо непременно с червена светлина на таблото. Външни звуци и неприятни досадни скърцания и детонации също са намек. Такъв е треперенето на волана, като това трябва да се приеме като симптом за проблем. Или по-скоро няколко наведнъж, всеки от които трябва да се научите да различавате.
Треперене на волана, когато колата се движи по инерция (без натискане на газ или спирачка)
Ако се тресе постоянно и при скорости над 80 км / ч и изпитвате осезаем дискомфорт, това е свързано с необходимостта от балансиране на колелата. Да, когато се монтира гума, трябва да се направи баланс, дори и гумите да се сменят комплект, заедно с джантите. Никой не е отменил ямите и дупките, през сезона балансът се губи и воланът започва да трепери.
Треперене на волана при натискане на спирачка
Ако колата започне да се тресе, докато натискате педала на спирачката, то това е симптом, свързан със спирачките и по-конкретно със спирачните дискове. Постоянното притискане на накладките към тях, рязка смяна на температурата на диска (когато се премине през локва, например), реагентите по пътищата, съчетани с локви и сняг, водят до проблем с дисковете много по-бързо от действителното им износване. Все още може да има много "желязо", но самият диск вече е крив и спирачният механизъм работи с неузачни допуски. Има само една рецепта – подмяна. Или ако дисковете са с достатъчна дебелени - се престъргват на специална машина, но това не е особено препоръчително. Освен това, смяната става заедно с накладките, независимо колко феродо има по тях.
Треперене на волана при подаване на газ
Най-разочароващият и скъп тремор е при висока скорост, който отшумява едва след като кракът напусне педала на газта. Проявява се при скорости над „сто“ и най-вероятно означава проблем с окачването - шарнири, карета и полуоси. Ремонтът е наложителен, при това незабавно! В зависимост от модела, такава операция може да бъде скъпа или много скъпа. И никакви добавки или друга маркетингова дейност не могат да излекуват износени шарнири, карета или полуоски. Само и единствено замяна. И отново, колкото по-рано, толкова по-добре.