IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо дори в Китай не се нуждаят от толкова много електромобили

Мистерията с изоставените хиляди коли на ток насред полето започва да се разплита

През последното десетилетие Китай демонстрира на света непримирима борба за околната среда, без да щади средства. Азиатската държава всячески се стреми да спечели битката срещу „замърсяващите“ автомобили с двигатели с вътрешно горене. Стигна се обаче и да някои абсурдно изглеждащи ситуации, които поставят под съмнение обявените от властите в Пекин цели.


електромобил


Само през 2022 г. Китай е произвел повече от 7 милиона автомобила с нулеви вредни емисии, което е с 97% повече от 2021 т. За осма поредна година страната запазва първото място в света по производство на „зелени" автомобили и вече заема 26% от световния пазар на електрически превозни средства. Всичко това, разбира се, струва пари, защото хората трябва да бъдат стимулирани, за да купуват такива превозни средства.

В някои години субсидиите в Китай достигнаха астрономически суми - до 17 750 долара за изцяло електрически автомобил или автомобил с водородни горивни клетки и до 9565 долара за всеки plug-in хибрид. Само през 2015 г. те са стрували на китайския бюджет 4,5 милиарда долара. И това въпреки факта, че по това време в страната са продадени само 331 000 електрически превозни средства.

Въпреки цялата мощ на китайската икономика ръководството на Поднебесната империя обяви тези разходи за нерационални и от 1 януари 2023 г. отмени всички (!) субсидии както за купувачите, така и за производителите. Логично, ръстът на продажбите веднага се забави до такава степен, че през лятото субсидиите се връщат.

Отстрани погледнато изглежда, че държавните пари се изразходват за добра кауза, каквато е намаляването на вредните емисии. Наскоро обаче местни журналисти откриха огромен паркинг близо до град Ханджоу, пълен с десетки хиляди сравнително нови електрически превозни средства (повечето не са по-стари от 2021 година). Всички те са регистрирани, като върху номерата им е поставена емблемата на компанията за споделяне на автомобили Microcity.


електромобили Китай


С други думи, тези коли официално са продадени, а производителят им е получил щедри плащания от държавата за тях. На въпрос на китайски медии компанията отговори, че превозните средства все още са в експлоатация. В същото време обаче се оказва, че в Ханджоу и околностите му няма как да се поръча пътуване с кола на Microcity, тъй като официално всички автомобили са заети.

Компанията-собственик отказва всякакъв коментар, но медиите в Китай започнаха разследвания, които дават отговор на повечето въпроси. Оказва се, че продажбата на безполезните вече автомобили е станала с помощта на поставени фирми, които са получили субсидии от държавата. Според някои от версиите, всички коли са били използвани няколко дни, а сега ще бъдат превърнати в донори на резервни части. Субсидиите за тях обаче не са върнати.

Така или иначе ясно е едно – производителите в Китай явно са надценили размера на собствения си пазар на електромоблили, както и желание на своите сънародници за покупка на такива превозни средства. Случаи като този в Ханджоу обаче показват, че електрификацията на автомобилната индустрия може да бъде използвана като параван за измами и други подобни действия.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    5-ти, изчакай малко, понже не винаги си тъгваш с колата от магазина, а чакаш известно време. И реално рпдажбата се води, когато получиш ключовете, а не когато я поръчаш (когато прибираш и субсидиите).
  • #5
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До 4 ( преди 1 година )
    Какво се случва почват да се пишат лъжи и простотии ли? За първите 6 месеца има 45% ръст в Китай въпреки, че отпадна паричната субсидия спрямо миналата година
  • #4
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 година )
    Нагледен пример какво се случва с електромобилите когато субсидиите спрат.
  • #3
    7 rate up comment 2 rate down comment
    ЗАЩОТО ( преди 1 година )
    Пригласяте като врабчета без да помислите: това на снимката не са коли. Това е чадър с гуми. Градските китайци забравиха времената с колелото и искат нещо по-така.
  • #2
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Логично, ръстът на продажбите веднага се забави до такава степен, че през лятото субсидиите се връщат." Поредна лъжа, те не се връщат а просто се удължава периода в който имат 0% ДДС което трябваше да изтече тази године и след това има преходен период в който ще се прилага половин ДДС. Не се добавят нови субсидии а се махат по-плавно старите
  • #1
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    От тези 7 милиона да има 70 000 за "измами" в случая за резервни части на някакви миниколи а другите 99% са си реални и да не би с ДВГ да няма подобни случаи..