Кой е най-великият офроудър в историята? Невъзможно е да се отговори с точност на това, разбира се - десетки модели имат заслуги към способността ни да шофираме извън асфалта, като се започне с първия Spyker с 4х4 от зората на ХХ век, мине се през легенди като Willys Jeep, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G-Class, Mitsubishi Pajero, и се свърши с Ineos Grenadier, най-новото попълнение в този елитен клуб.
Но между тези внушителни туловища се крие и един дребосък, който неведнъж ги е оставял да му дишат праха извън пътя. Който предлагаше високата проходимост срещу изумително ниска цена, и който гарантираше надеждност най-вече благодарение на гениално простото си устройство. Този дребосък, който навършва 40 години през юни 2023, се нарича Fiat Panda 4х4.
Историята на Panda 4x4 в 12 любопитни факта (ГАЛЕРИЯ):
Но идеите на Джуджаро не се изчерпват със серийната версия. През 1980 на автосалона в Торино Italdesign показва прототипа Panda Offroader - повдигната, подсилена и със задвижване на четирите колела. Двигателят обаче си е стандартният от "градската" Panda - с работен обем 903 куб. см.
Интересът е толкова голям, че Fiat решава да я пусне в серийно производство.