Кой е най-великият офроудър в историята? Невъзможно е да се отговори с точност на това, разбира се - десетки модели имат заслуги към способността ни да шофираме извън асфалта, като се започне с първия Spyker с 4х4 от зората на ХХ век, мине се през легенди като Willys Jeep, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G-Class, Mitsubishi Pajero, и се свърши с Ineos Grenadier, най-новото попълнение в този елитен клуб.
Но между тези внушителни туловища се крие и един дребосък, който неведнъж ги е оставял да му дишат праха извън пътя. Който предлагаше високата проходимост срещу изумително ниска цена, и който гарантираше надеждност най-вече благодарение на гениално простото си устройство. Този дребосък, който навършва 40 години през юни 2023, се нарича Fiat Panda 4х4.
Историята на Panda 4x4 в 12 любопитни факта (ГАЛЕРИЯ):
Историята за раждането на обикновената Panda e добре известна: тогавашният шеф на Fiat Карло де Бенедето поръчва на новооснованото ателие Italdesign да разработи малък, практичен автомобил. Джорджето Джуджаро и Алдо Мантовани се затварят за две седмици в един апартамент в Сардиния и, докато приятелите им са по плажовете, завършват проекта - Джуджаро за дизайна, Мантовани за инженерната част. Когато се връщат в Торино, научават, че Де Бенедето е уволнен и няма кой да купи труда им. Но новите шефове на Fiat се оставят да бъдат убедени в достойнствата на проекта и Panda бързо става пазарна сензация. Джуджаро я сочи за най-добрия си дизайн (казано от създателя на VW Golf I, Lotus Esprit, BMW M1, Alfa Giulia Sprint и какво ли не още).