fallback

Кой произвежда най-много коли в Европа?

Принципите на „национално производство“ отдавна не работят

През 2022 г. двадесет и седемте държави от Европейския съюз плюс Великобритания са произвели 12 025 961 автомобила. Ако добавим към тази цифра и колите, произведени в по-широка географска зона на Европа, която включва Турция и Русия, тогава общият брой нараства до 13 725 107 единици.

Като цяло това са високи числа в абсолютно изражение, но те са много далеч от 23,8 милиона автомобила, произведени в Китай. По-интересното в тази статистика се крие в подробностите за производството на автомобили по държави - цифра, която показва как индустрията вече не зависи от националното производство, тоест една марка да бъде съсредоточена в една държава.

Както се вижда, Германия остава европейският лидер в производството на автомобили с 3,4 милиона броя през 2022 г. В случая освен няколко национални производители важен принос има и Гигафабриката на Tesla в Берлин.

На второ място е Испания, която произвежда над 1,7 милиона автомобила годишно не само благодарение на марките Seat и Cupra, но и благодарение на приноса на многото заводи на различни групи като Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault-Nissan, Ford и Stellantis.

Държавите в ЕС, които са произвели най-много автомобили през 2022 г.:

Германия: 3 480 357

Испания: 1 785 432

Чехия: 1 217 787

Франция: 1 010 466

Словакия 1 000 000

Великобритания: 775 014

Румъния: 509 465

Италия: 473 194

Унгария: 441 729

Португалия: 256 018

Полша: 255 100

Швеция: 238 955

Белгия: 232 100

Австрия: 107 500

Нидерландия: 101 670

Финландия: 73 044

Словения: 68 130

Над един милион коли, произведени през 2022 г., постигат Чехия и Франция. Точно за Франция трябва да се подчертае, че цифрата от 1 010 466 автомобила, произведени през 2022 г., не може да се припише изцяло на концерна Stellantis. Всъщност най-малко 400 000 автомобила, произведени на френска територия, са на Renault, smart и Toyota.

Словакия също постига един милион произведени коли, като тя е лидер сред държавите, които нямат национална марка. Всъщност, от години вече европейската автомобилна индустрия не е свързана с така наречените „национални производители“. Различните групи създават фабрики там, където се предлагат най-добри условия от гледна точка на логистика, финансиране, инфраструктура и наличност на работна ръка.

Така дори традиционно силни в автомобилната индустрия държави като Германия, Великобритания и Испания отдавна са приели на своя територия производителите от Северна Америка и Азия като Ford, General Motors, Nissan, Tesla и Stellantis.

Ако се погледне извън държавите от ЕС+Великобритания+ЕACT, виждаме и Турция, която с 810 899 автомобила, произведени през 2022 г., задминава Обединеното кралство. В тази страна се сглобяват превозни средства за Ford, Hyundai, Renault, Stellantis и Toyota, като тя изпревари дори Русия, която от 1,35 милиона единици през 2021 г. падна до 448 897 бройки.

Държавите извън ЕС с най-много произведени автомобили през 2022 г.:

Турция: 810 889

Русия: 448 897

Узбекистан: 328 118

Казахстан: 103 345

Сърбия: 4358

Азербайджан: 2049

Украйна: 1490

fallback
  • #21
    анонимен ( преди 10 месеца )
    Сърбия затвориха ли завода, че само 4000?
  • #20
    Хаха ( преди 10 месеца )
    По коментарите видях голям виц. Че Тесла имала големи печалби, но не било заради спестяване като японците. Ако криво напаснати панели, липсващи спирачки и интериор с материали като от Дачия не е спестяване, то не знам какво е.
  • #19
    Лудория ( преди 10 месеца )
    Странно е, че ни няма с едни 30-40 автомобила. Все пак тук също сглобяват автомобили - Sin, четох из коментарите за някакви китайски в Пловдив...
  • #18
    До 17 ( преди 10 месеца )
    Предполагаш пишеш само за държавите в ЕС но и тогава Хърватия и Прибалтийските са като нас в това отношение по сглобяване на коли макар и като цяло да са по-напред и напълно интегрирани в ЕС..
  • #17
    ss ( преди 10 месеца )
    От бившите соц само в България - на теслАта дръжката..
  • #16
    До 13 ( преди 10 месеца )
    Имам чувството, че дори поставянето на тези тръби беше гениален маркетингов план на Тесла, защото глобата която платиха представляваше по-малко от 1% от парите които трябваше да платят за статиите, които бяха написани по темата. А от тези статии, които на теория бяха черен пиар по Тесла че не спазва правилата и иска да замърси подпочвените води с дъждовна вода, всеки са с критично мислене можеше да си направи правилните изводи. Същото като със счупеното уж нечупливо стъкло на пикапа.
  • #15
    До 13 ( преди 10 месеца )
    Единствените проблеми които намериха еколозите, бяха че там живеели не знам си какви мравки, змии гущери и прилепи, които трябваше да бъдат преместени. А най-големият екологичен проблем беше, че преди да изчака разрешителните си, Тесла си позволи да зарови несертифицирани тръби за отвеждане на дъждовните води, което можело да замърси подпочвените води. Тоест не виждат проблеми със замърсяването от производството, а смятат че дори дъждовната вода е по *** от него.
  • #14
    До 13 ( преди 10 месеца )
    Този "природен парк" както го наричаш, всъщност е изкуствено засадена гора за промишлено производство на дървесина за нуждите на производителите на хартия. Още при залесяването тези дървета са били предвидени да станат на хартия, тоест нищо не се е променило. Но Тесла нарочно избра от цяла Германия, да построи завода си за производство на батерии и електромобили точно във вододайната зона от която пият вода столичани, за да докаже че няма замърсяване и дори еколозите не могат да видят проблем.
  • #13
    анонимен ( преди 10 месеца )
    11-ти, няма как да обясня цялата сага, вкл и еко разрешителното, но там където построиха завода е като природен парк, с много води и езера и имаше съмнения за ефекта от завода. И да сделка имаше,иначе не 2, ами хич нямаше да ги види разрешителните
  • #12
    До РУК ( преди 10 месеца )
    Като говориш за обективност и омраза към изкривената информация и пропаганда и държиш на точните цифри, би ли споделил източника на информация за тези 60 000 бр. Не твърдя че информацията не е вярна, но не успях да намеря никаква информация. Дори да са само толкова, ако за 2022 в Германия е имало 1 милион декара ябълки, които са дали някаква продукция, но Теслса засадила нови 5 милиона декара ябълки, то Тесла има огромен принос за лидерството на Германия и без 1 кг продукция за 2022.
fallback
Последни