fallback

Кой произвежда най-много коли в Европа?

Принципите на „национално производство“ отдавна не работят

През 2022 г. двадесет и седемте държави от Европейския съюз плюс Великобритания са произвели 12 025 961 автомобила. Ако добавим към тази цифра и колите, произведени в по-широка географска зона на Европа, която включва Турция и Русия, тогава общият брой нараства до 13 725 107 единици.

Като цяло това са високи числа в абсолютно изражение, но те са много далеч от 23,8 милиона автомобила, произведени в Китай. По-интересното в тази статистика се крие в подробностите за производството на автомобили по държави - цифра, която показва как индустрията вече не зависи от националното производство, тоест една марка да бъде съсредоточена в една държава.

Както се вижда, Германия остава европейският лидер в производството на автомобили с 3,4 милиона броя през 2022 г. В случая освен няколко национални производители важен принос има и Гигафабриката на Tesla в Берлин.

На второ място е Испания, която произвежда над 1,7 милиона автомобила годишно не само благодарение на марките Seat и Cupra, но и благодарение на приноса на многото заводи на различни групи като Volkswagen, Mercedes-Benz, Renault-Nissan, Ford и Stellantis.

Държавите в ЕС, които са произвели най-много автомобили през 2022 г.:

Германия: 3 480 357

Испания: 1 785 432

Чехия: 1 217 787

Франция: 1 010 466

Словакия 1 000 000

Великобритания: 775 014

Румъния: 509 465

Италия: 473 194

Унгария: 441 729

Португалия: 256 018

Полша: 255 100

Швеция: 238 955

Белгия: 232 100

Австрия: 107 500

Нидерландия: 101 670

Финландия: 73 044

Словения: 68 130

Над един милион коли, произведени през 2022 г., постигат Чехия и Франция. Точно за Франция трябва да се подчертае, че цифрата от 1 010 466 автомобила, произведени през 2022 г., не може да се припише изцяло на концерна Stellantis. Всъщност най-малко 400 000 автомобила, произведени на френска територия, са на Renault, smart и Toyota.

Словакия също постига един милион произведени коли, като тя е лидер сред държавите, които нямат национална марка. Всъщност, от години вече европейската автомобилна индустрия не е свързана с така наречените „национални производители“. Различните групи създават фабрики там, където се предлагат най-добри условия от гледна точка на логистика, финансиране, инфраструктура и наличност на работна ръка.

Така дори традиционно силни в автомобилната индустрия държави като Германия, Великобритания и Испания отдавна са приели на своя територия производителите от Северна Америка и Азия като Ford, General Motors, Nissan, Tesla и Stellantis.

Ако се погледне извън държавите от ЕС+Великобритания+ЕACT, виждаме и Турция, която с 810 899 автомобила, произведени през 2022 г., задминава Обединеното кралство. В тази страна се сглобяват превозни средства за Ford, Hyundai, Renault, Stellantis и Toyota, като тя изпревари дори Русия, която от 1,35 милиона единици през 2021 г. падна до 448 897 бройки.

Държавите извън ЕС с най-много произведени автомобили през 2022 г.:

Турция: 810 889

Русия: 448 897

Узбекистан: 328 118

Казахстан: 103 345

Сърбия: 4358

Азербайджан: 2049

Украйна: 1490

fallback
  • #11
    До 10 ( преди 1 година )
    Ти вярваш ли си, че е имало задкулистни договорки с Тесла? Ще обясниш ли тогава причината, защо германските бюрократи забавиха издаването на екологичното разрешително на Тесла цели две години? Екологичното е задължителен документ за издаване на окончателно разрешително за строеж. Използваха вратичка и построиха целия завод с временно разрешително само за година и половина и даже започнаха производство, но не можеха да продават защото нямаха разрешително за строеж. Получиха го след още 5 месеца
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    6-ти, Фабриката край Берлин е плод на задкулисни договорки между Тесла и немското правителство. Отделно, нужно ли е на 5г да се отваря завод, след като или няма нужда или са сметнали, че някъде другаде им е по изгодно?
  • #9
    До РУК ( преди 1 година )
    Пич, ти си обсебен. Поговори с психоаналитик.
  • #8
    До РУК ( преди 1 година )
    Пич, ти си обсебен. Поговори с психоаналитик.
  • #7
    bg ( преди 1 година )
    ЛелееСловакия - 1 мил. колиБългария - 0....много тъжно
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    А знаеш ли, че заводът на Тесла беше първият открит нов завод за автомобили в Германия от поне 10 г.? Важен е, защото Тесла демонстрира на всите марки, че може да произвежда на един от най-бюрократичните и скъпи трудови пазари и пак да прави най-голяма печалба. И то не със *** спестяване като японците, а с безброй иновации.
  • #5
    РУК ( преди 1 година )
    До 3 - ама не съм аз виновен, че имате грешни разбирания бе хора! Не е все едно! Говорим за конкретни цифри за конкретна година! Това което си дал като примери са разтегливи хипотези! Аз не мразя тесла, смешни са ми финовете им, които даже не са се возили в тесла!Но мразя пропагандата и изкривената информация във всичките и форми!Било за тесла, било за украйна, било за извънземните! 2% не са "важен принос" ТОЧКА!Има ли нужда да се споменава Тесла заради 2% - НЯМА! Спирам да обяснявам!
  • #4
    РУК ( преди 1 година )
    До 2 - аз причината съм я обяснил!И е важно! Защото статията е за 2022, цифрите са за 2022!Какво произвеждат сега няма никакво значение,какво ще произвеждат след 5 години няма никакво значение, ако искат само те да произвеждат в Германия, няма значение за тази статия!СТАТИЯТА И ЦИФРИТЕ СА ЗА 2022! А за 2022 дела на произведени тесли в Германия е нищожен и няма нужда да се отбелязва като"важен принос"!Не съм виновен аз,че трудно четеш и още по трудно разбираш прочетеното!
  • #3
    До РУК ( преди 1 година )
    Все едно някой да ти се сърди и да тръгне да те напада защото си казал че Тесла произвежда некачествени автомобили? Всеки път се е съгласявам с всеки който го каже. Или пък че автопилота трепе хора, само защото са имали глупостта да му се доверят сляпо. Или че илон мъск отново ще излъже за някой срок и ще го пропусне, особено когато става въпрос за автопилота, който дори според мен няма да е готов и след 5 години. Тези неща не ми харесват, но не нападам и не мразя всеки, който ги каже.
  • #2
    До РУК ( преди 1 година )
    Не е важно колко са произвели за годината, защото производството там не беше започнало в началото на годината. Няма значение дали миналата година са произвели 60 хиляди, а това че към момента произвеждат с над 260 хиляди броя годишен производствен капацитет, който до края на годината вероятно ще изпревари производствения капацитет на абсолютно всички автомобилни марки произвеждащи в Италия взети заедно. Не виждам причината за тази омраза всеки път когато някой ви каже истината в очите!
fallback
Последни