Хората, които предпочитат да задържат и карат старите си коли, всъщност допринасят повече за екологията от онези, които си купуват най-новите електромобили, писа прочутият британски комик Роуън Аткинсън в коментар за The Guardian. Мнението на актьора, нашумял като Мистър Бийн и Черното влечуго, вдигна огромен шум на Острова. Аткинсън е прочут като ценител на автомобилите и колекционер, но има и друга експертиза по темата, която може би ще е изненада даже за феновете му.
Електрическото задвижване е тема, по която би трябвало да съм запознат, обяснява Аткинсън в колонката си за The Guardian, припомняйки, че университетската му диплома е всъщност за електроинженер, с допълнителна магистратура по системи за управление. "Комбинирайте този вероятно изненадващ за вас академичен път с моята дългогодишна страст към автомобилите, и ще разберете защо бях привлечен от самото начало от електриеските коли", пише Аткинсън. Актьорът признава, че купил първия си хибрид още преди 18 години, а първия чист електромобил - преди 9, и харесал доста преживяването си и с двете. "Електрическите коли може и да са донякъде без душа, но те са забележителни механизми: бързи, тихи и, поне доскоро, много евтини за зареждане. Но напоследък се чувствам все по-прецакан. Когато започнеш да се задълбочаваш във фактите, електрическото задвижнане се оказва не чак екологичната панацея, за която го представят".
7-те точки на Роуън Аткинсън срещу електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Производството на една кола далеч не изчерпва емисиите в жизнения й цикъл, напомня Роуън Аткинсън. "Най-големият проблем, който трябва да разрешим в отношението на обществото към автомобилите, е културата на "бързата мода", на честите продажби, които са в основата на автомобилната индустрия от години". В развитите страни хората обикновено притежават автомобилите си само по три години, преди да ги продадат, насочвайки се към по-нов модел с привлекателен тригодишен лизинг. "Това е скандално разхитителна употреба на планетарните ресурси, особено като имате предвид в колко добро състояние е все още един тригодишен автомобил днес. Докато бях дете, колите на възраст пет години бяха вече кофи с ръжда и наполовина прекрачили прага на автоморгата. Но вече не е така. Днес можем да произведем кола за 15,000 евро, която с адекватна грижа да издържи 30 години", подчертава Аткинсън. Достатъчно е само всеки първи собственик да задържа автомобила си пет, вместо три години, и ще намалим осезаемо автомобилното производство и емисиите от него, смята комикът. Ще имаме същата мобилност, но ще караме мъничко по-стари коли.