Хората, които предпочитат да задържат и карат старите си коли, всъщност допринасят повече за екологията от онези, които си купуват най-новите електромобили, писа прочутият британски комик Роуън Аткинсън в коментар за The Guardian. Мнението на актьора, нашумял като Мистър Бийн и Черното влечуго, вдигна огромен шум на Острова. Аткинсън е прочут като ценител на автомобилите и колекционер, но има и друга експертиза по темата, която може би ще е изненада даже за феновете му.
Електрическото задвижване е тема, по която би трябвало да съм запознат, обяснява Аткинсън в колонката си за The Guardian, припомняйки, че университетската му диплома е всъщност за електроинженер, с допълнителна магистратура по системи за управление. "Комбинирайте този вероятно изненадващ за вас академичен път с моята дългогодишна страст към автомобилите, и ще разберете защо бях привлечен от самото начало от електриеските коли", пише Аткинсън. Актьорът признава, че купил първия си хибрид още преди 18 години, а първия чист електромобил - преди 9, и харесал доста преживяването си и с двете. "Електрическите коли може и да са донякъде без душа, но те са забележителни механизми: бързи, тихи и, поне доскоро, много евтини за зареждане. Но напоследък се чувствам все по-прецакан. Когато започнеш да се задълбочаваш във фактите, електрическото задвижнане се оказва не чак екологичната панацея, за която го представят".
7-те точки на Роуън Аткинсън срещу електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Освен това, пише Аткинсън, ще е грехота да не използваме пълноценно автомобилите, които вече имаме - около 1.5 милиарда в световен мащаб. Тези коли с ДВГ вече са изплатили екологичния си дълг. Ще е по-ефективно да продължим да ги използваме, вместо да ги захвърлим и да произведем нови на тяхно място. "Един еколог преди време ми каза, че ако наистина ми трябва кола, трябва да си купя някоя стара, и да я използвам колкото може по-рядко", пише Аткинсън. В този смисъл добър вариант е доразвиването на синтетичните горива, които вече се ползват в моторните спортове. "Това решение е базирано на две ключови схващания: първо, че екологичният проблем с бензиновия двигател идва от бензина, а не от двигателя; и второ, че в един барел петрол няма нищо, което модерната наука да не може да замени". Формула 1 минава на синтетични горива от 2026. Porsche разработва технология за синтетично гориво, в която основните суровини са вода и въглероден диоксид. Ако се доразвие, тя може да се използва във всички ДВГ, правейки ги въглеродно неутрални, казва Аткинсън.