Хората, които предпочитат да задържат и карат старите си коли, всъщност допринасят повече за екологията от онези, които си купуват най-новите електромобили, писа прочутият британски комик Роуън Аткинсън в коментар за The Guardian. Мнението на актьора, нашумял като Мистър Бийн и Черното влечуго, вдигна огромен шум на Острова. Аткинсън е прочут като ценител на автомобилите и колекционер, но има и друга експертиза по темата, която може би ще е изненада даже за феновете му.
Електрическото задвижване е тема, по която би трябвало да съм запознат, обяснява Аткинсън в колонката си за The Guardian, припомняйки, че университетската му диплома е всъщност за електроинженер, с допълнителна магистратура по системи за управление. "Комбинирайте този вероятно изненадващ за вас академичен път с моята дългогодишна страст към автомобилите, и ще разберете защо бях привлечен от самото начало от електриеските коли", пише Аткинсън. Актьорът признава, че купил първия си хибрид още преди 18 години, а първия чист електромобил - преди 9, и харесал доста преживяването си и с двете. "Електрическите коли може и да са донякъде без душа, но те са забележителни механизми: бързи, тихи и, поне доскоро, много евтини за зареждане. Но напоследък се чувствам все по-прецакан. Когато започнеш да се задълбочаваш във фактите, електрическото задвижнане се оказва не чак екологичната панацея, за която го представят".
7-те точки на Роуън Аткинсън срещу електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Водородът се очертава като интересна алтернатива, макар да сме твърде бавни в разработването на наистина "зелени" начини за производството му. Водородът може да задвижва горивна клетка - по същество вид батерия. Toyota инвестира огромни средства в развитието на тази технология. Една система с водородна горивна клетка тежи наполовина на познатата ни електромобилна батерия, а резервоарът с водород се зарежда толкова бързо, колкото и този с бензин.
Ако литиево-йонната батерия е несъвършен избор за леките автомобили, тя е почти неизползваема за товарните, защото тогава теглото й става чудовищно. Алтернативата е в камионите да се използва водород, но не с горивни клетки, а като гориво за нов тип бутален двигател. Производителят на багери JCB работи в тази посока и се надява да пусне първите си серийни водородни двигатели до две-три години. Ако водородът се наложи в товарните превози, това ще принуди всички бензиностанции да го предлагат, и ще отвори вратите и към налагането му при леките коли.