IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Глобалните продажби на електромобили скочиха с 32%

Лидери в световен мащаб са два модела на Tesla, следвани от един на BYD

Глобалните продажби на пътнически електрически превозни средства (EV) през първото тримесечие на 2023 г. са нараснали с 32% на годишна база, показват най-новите изследвания на агенцията за пазарни проучвания Counterpoint Research.

 

Продажби на електрически коли

 

Данните са за продажби на едро, т.е. доставки от заводи на съответната марка/фирма. За електромобили се разглеждат само BEV и PHEV. Хибридните електромобили и превозните средства с горивни клетки (FCV) не са включени в това проучване.

Tesla Model Y остава най-продаваният модел в световен мащаб, следван от Model 3 и китайският Song на BYD. През първото тримесечие на 2023 г. Model Y постигна забележителното постижение, като стана най-продаваният модел лек автомобил в света, надминавайки дори превозните средства с конвенционално гориво. Първите 10 по продажби EV модели представляват 37% от общите продажби на EV през трите месеца.

 

 

Продажби на електрически коли-1

 

Една на всеки седем продадени коли е електромобил. Електрическите автомобили с батерии (BEV) представляват 73% от всички продажби на EV през тримесечието, докато хибридните електрически автомобили (PHEV) са останалата част.

САЩ изпревариха Германия и станаха вторият по големина пазар на електромобили в света за този период на годината, докато Китай остава лидер. В азиатската държава продажбите на електромобили отбелязаха забележителен ръст от 29% на годишна база, въпреки спада от 12% в общите продажби на пътнически превозни средства в страната.

 

Продажби на електрически коли-2

 

В САЩ продажбите на електромобили скочиха с над 79% на годишна база през тримесечието. Първите 10 автомобилни групи, включващи 48 автомобилни марки, доминираха световния пазар на електромобили през трите месеца на 2023-а, заемайки три четвърти от общите глобални продажби на електромобили.

Коментирайки динамиката на пазара, анализаторът Абик Макержи казва: „Глобалните продажби на EV се движат до голяма степен от Китай, като 56% от общите продажби на EV през трите месеца идват от този пазар. Премахването на субсидията за закупуване на NEV (автомобили с нови източници на енергия) в Китай доведе до по-ниски от очакваните продажби на EV през януари 2023 г.

 

tesla

 

Tesla намали цените на своите модели в световен мащаб през януари, след което други автомобилни марки обявиха подобни намаления, започвайки от февруари, което помогна за увеличаване на продажбите.

През февруари и март почти 40 автомобилни производителя, включително BYD, NIO, Xpeng, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Nissan, Honda и Toyota намалиха цените на своите автомобили с няколкостотин долара до десетки хиляди, което в крайна сметка предизвика конкурентна ценова война в Китай. Първоначално се смяташе, че ценовата война ще приключи скоро и производителите на оригинално оборудване ще се възползват от увеличените продажби. Въпреки това, тъй като ценовата война продължава, няколко автомобилни производители в Китай отчетоха намалени печалби и дори загуби.

 

BYD-Song-Plus-hit-pre-sales-in-China-CNC-1

 

За пазарните перспективи, старши анализатор Соумен Мандал казва: „Въпреки че продажбите на превозни средства с традиционни двигатели с вътрешно горене (ICE) останаха стабилни през първото тримесечие на 2023 г. в сравнение с тези през предходния период, значителният ръст в продажбите на EV показва бърз преход от традиционни превозни средства до електромобили.

До края на 2023 г. се очаква глобалните продажби на EV да надхвърлят 14,5 милиона единици. С прилагането на субсидията за данъчен кредит за EV в САЩ, продажбите на EV в страната се очаква да се увеличат значително тази година. За да изпълнят критериите за допустимост за данъчен кредит, производителите започват да си партнират с доставчици на батерии и създават заводи за производство на батерии в Северна Америка. Следователно САЩ са готови да надминат ЕС в надпреварата за производство на EV батерии“.


 

0 от 500
  • #9
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    #7 Q, кви ги сънуваш бе момче? Возил съм се и съм карал ел. Да, върви... но е напълно безлично! То си няма душица - ако тва ти е мечтата - дерзай! Но не ме карай и аз да го правя! А за ремонтите - изчакай! Подсказвам, че чичо ти Илончо дава 80 хил километра на колата ;)
  • #8
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    A цената на тока все така нагоре въпреки електричарските мечти как щял да е безплатен... още по-интересно ако потърсите ще намерите десетки Фотоволтаични Централи обявени за продажба от Частни съдии изпълнители щото това чудо на икономиката взело, че фалирало :D Светли времена ни очакват - е озарявани от веселите пламъчета на само запалили се батерии ама айде да не сме пък толко придирчиви ;)
  • #7
    5 rate up comment 7 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    @8 Чи-че Го-ше яко ги усеща електомобилите. Колко ги е имал той, не питай. Омръзна ми всеки се-лянин в BMW и всеки тъмнозеленичък в Mercedes. Другите са пък оризови фенове, много бучи малко върви, там бурията е важна. И като такава си дими.
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Тепърва се започва EV революцията. Друго е на живо да видиш такъв автомобил собственост на приятел, роднина, колега. Да покараш и да се повозиш. И да се попиташ как си живял с тия лагове и турбодупки. Как така те задължават всяка година да си в сервиза и да плащаш като поп. И да си прецениш, дават ли ти се пари или не. А EV-та и втора ръка вече бол. Да не говорим за луксозните EQS, EQE и i5.
  • #5
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Значи почти 50% са на BYD, Тесла, ВАГ и Гиили а другите 50% си ги делят всички други марки..
  • #4
    3 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Свободен свят, всеки да купува каквото иска и може да си позволи. Лично аз няма как да си позволя автомобил струващ поне двегодишната ми заплата. А повечето са на цената на тристайния апартамент, който купих в Испания тази година.
  • #3
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Сега ще се появят каскет на шваба, турбо дизеловият гост и останалата антиелектрическа ***, да обясняват как тази мода на електромобилите ще отменя до две-три години и всички ще се върнат на истинските автомобили, защото на хората ще им липсва бръмченето и ще предпочетат да зареждат синтетично гориво на 10 лв но да продължат да слушат боботенето на осмака, въпреки, че карат дизелови баничарки 1,5 tdi 90 коня с 90 км в час по магистралата, но нямат време за зареждане и движение със 140
  • #2
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Това е пропаганда ! Според минтирито и още двама-трима бaBHopa3Bимащи , електричките нямат бъдеще ! А те са широки специалисти , ама много широки. под гъба
  • #1
    12 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Немислимото за toyota се случва днес и сега. Буквално до края на 2021 година шефът им обясняваше, че скоро не се очаква търсене на електромобили и няма защо да се занимават с толкова малка ниша, която би им донесла само загуби. Имаха за цел 1,5 милиона годишни продажби на електромобили през 2030 година, които сега повишиха на 3,5 милиона, но ако съм малко по-далновидни, би трябвало да ги вдигнат поне на 7-8 милиона. А дано, ама надали. Дори все още нямат един единствен свой електромобил.