Много превозни средства имат имена, които съществуват от повече от 20 години – дори когато оригиналния модел е претърпял тотална промяна. Porsche 911 беше представено през 1965 г., една година след като Toyota показа първата си Corolla. Дебютирайки през 1934 г., Chevrolet Suburban е най-старият модел в САЩ.
През последните няколко години автомобилните производители се надпреварват да електрифицират гамата си и да пускат нови превозни средства с темпове, невиждани от десетилетия. Шофирането само на ток предлага по-чист, по-тих и в крайна сметка по-евтин начин за пътуване.
В същото време обаче компании трябва да измислят и атрактивни названия на новите си продукти, то това не върви никак добре. Вземете, например, Toyota. Компанията усъвършенства превозните средства, захранвани от батерии, от края на 90-те години на миналия век и най-накрая представи първия си напълно електрически автомобил за масовия пазар през 2022 г. Името му е bZ4X.
В случая „bZ“ означава емисии „над нулата“, 4 се отнася до задвижването на четирите колела, а X означава форма на кросоувър. За да не остане по-назад, Honda обяви, че нейното второ електрическо превозно средство ще се казва e:Ny1. Към това може да се добави и Volkswagen, където имаме ID.3, ID.4 и ID.Buzz, например. Със сигурност всичко това обърква редовия фен на марката.
„Честно казано, много от тези имена просто се опитват са кажат твърде много на хората. А всъщност важни са три неща – името да се запомня лесно, да заслужава внимание и да се отличава в съответната категория. И когато човек го погледне за първи път, да може да го разбере напълно", обяснява Дейвид Пласек, основател на Lexicon Branding – маркетингова компания, която помага за създаване на имена на различни продукти. Нейна заслуга е появата на Subaru Outback и Honda Ridgeline.
Повечето нови имена на електромобили не отговарят на посочените изисквания. Те или се придържат твърде много към традицията, за да получат нужното внимание, или са толкова отличаващи се, че няма как да бъдат запомнени.
Името на автомобила също може да има по-малко значение за потребителите от неговата цена, гама, характеристики и естетика. Но като упражнение в маркетинга, множеството тромави имена на електромобили представляват пропусната възможност, категорични са експерти от индустрията.
Tesla, например, може да не е успя да изпише „SEXY“ с четирите си модела, както беше планирано – „Model E“ беше търговска марка на Ford шест години преди Илон Мъск да пусне своя седан, но опитът беше също толкова запомнящ се, заслужаващ внимание и демонстриращ различен подход.
Има обаче имена, които просто се залепват върху отделни букви и стават все по-неясни с увеличаване на броя на различните версии на съответни модели. Пример за това е Audi, който пусна основния си електрически автомобил като „E-tron” (достатъчно разумна идея), но сега има множество е-тронове, включително и оригиналния, както и един много различен E-tron GT.
Mercedes направи нещо подобно – електрически модели на компанията се казват EQS, EQA, EQB и EQE, както и EQS SUV, EQB SUV и EQE SUV. За да бъде още по-голяма объркването, при топ-версиите се появява AMG, което допълнително усложнява положението. В същото време Polestar, който допреди години беше част от Volvo, възприе подхода на iPhone - първата му кола, която вече не се произвежда, беше просто 1. Сега има 2, а 3 идва скоро. Със сигурност ще има още.
Като цяло, най-добрите имена на електромобилите вероятно не трябва да са акроними или смесица от букви, а да бъдат свежи, забавни за казване и да подсказват нулеви вредни емисии. За съжаление, такива примери в момента има съвсем малко...