Глобалните продажби на пътнически електрически превозни средства (EV) през първото тримесечие на 2023 г. са нараснали с 32% на годишна база, показват най-новите изследвания на агенцията за пазарни проучвания Counterpoint Research.
Данните са за продажби на едро, т.е. доставки от заводи на съответната марка/фирма. За електромобили се разглеждат само BEV и PHEV. Хибридните електромобили и превозните средства с горивни клетки (FCV) не са включени в това проучване.
Tesla Model Y остава най-продаваният модел в световен мащаб, следван от Model 3 и китайският Song на BYD. През първото тримесечие на 2023 г. Model Y постигна забележителното постижение, като стана най-продаваният модел лек автомобил в света, надминавайки дори превозните средства с конвенционално гориво. Първите 10 по продажби EV модели представляват 37% от общите продажби на EV през трите месеца.
Една на всеки седем продадени коли е електромобил. Електрическите автомобили с батерии (BEV) представляват 73% от всички продажби на EV през тримесечието, докато хибридните електрически автомобили (PHEV) са останалата част.
САЩ изпревариха Германия и станаха вторият по големина пазар на електромобили в света за този период на годината, докато Китай остава лидер. В азиатската държава продажбите на електромобили отбелязаха забележителен ръст от 29% на годишна база, въпреки спада от 12% в общите продажби на пътнически превозни средства в страната.
В САЩ продажбите на електромобили скочиха с над 79% на годишна база през тримесечието. Първите 10 автомобилни групи, включващи 48 автомобилни марки, доминираха световния пазар на електромобили през трите месеца на 2023-а, заемайки три четвърти от общите глобални продажби на електромобили.
Коментирайки динамиката на пазара, анализаторът Абик Макержи казва: „Глобалните продажби на EV се движат до голяма степен от Китай, като 56% от общите продажби на EV през трите месеца идват от този пазар. Премахването на субсидията за закупуване на NEV (автомобили с нови източници на енергия) в Китай доведе до по-ниски от очакваните продажби на EV през януари 2023 г.
Tesla намали цените на своите модели в световен мащаб през януари, след което други автомобилни марки обявиха подобни намаления, започвайки от февруари, което помогна за увеличаване на продажбите.
През февруари и март почти 40 автомобилни производителя, включително BYD, NIO, Xpeng, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Nissan, Honda и Toyota намалиха цените на своите автомобили с няколкостотин долара до десетки хиляди, което в крайна сметка предизвика конкурентна ценова война в Китай. Първоначално се смяташе, че ценовата война ще приключи скоро и производителите на оригинално оборудване ще се възползват от увеличените продажби. Въпреки това, тъй като ценовата война продължава, няколко автомобилни производители в Китай отчетоха намалени печалби и дори загуби.
За пазарните перспективи, старши анализатор Соумен Мандал казва: „Въпреки че продажбите на превозни средства с традиционни двигатели с вътрешно горене (ICE) останаха стабилни през първото тримесечие на 2023 г. в сравнение с тези през предходния период, значителният ръст в продажбите на EV показва бърз преход от традиционни превозни средства до електромобили.
До края на 2023 г. се очаква глобалните продажби на EV да надхвърлят 14,5 милиона единици. С прилагането на субсидията за данъчен кредит за EV в САЩ, продажбите на EV в страната се очаква да се увеличат значително тази година. За да изпълнят критериите за допустимост за данъчен кредит, производителите започват да си партнират с доставчици на батерии и създават заводи за производство на батерии в Северна Америка. Следователно САЩ са готови да надминат ЕС в надпреварата за производство на EV батерии“.