Добре известно е, че маслото на двигателя трябва да се сменя на определени интервали, за да може автомобилът да има дълъг и щастлив живот. Изминаването на 100 000 км само с една смяна обаче не е никак добра идея, става ясно от видео, публикувано в YouTube-канала I Do Cars.
Авторът му – Ерик, редовно разглобява автомобили и двигатели за ремонт или, в краен случай, за да види какви са пораженията. В случая това е мотор VR30DDTT от Infiniti Q50 от 2016 г., който има двойно турбо и първоначално е произвеждал около 300 к.с.
Двигателят пристига при Ерик за ремонт, тъй като не работи добре и дава кодове за грешка на един от сензорите. При пробег от 100 000 км той би трябвало да е в добро състояние, ако е бил обслужван редовно и правилно. Масленият филтър не е оригиналният, което предполага, че маслото е сменяно поне веднъж. Състоянието на мотора обаче е доказателство, че това не е правено по-често.
Като цяло, този двигател е случай като „за учебник“, който показва какво се случва при отложено във времето обслужване. Маслото се е превърнало в гъста утайка, покриваща горната част. Същото се случва и в картера, който е пълен с втвърдена смазка. Открити са две пружини, мистериозно заседнали в маслоотбойника, вижда се и скъсана ангренажна верига, както и редица други сериозни поражения.
Основният урок в случая е колко е важна редовнота смяна на маслото. С течение на времето влагата и топлината превръщат маслото в утайка или дори желеподобна консистенция. Това може да запуши маслените канали и да намали налягането на маслото в двигателя, причинявайки прекомерно износване на въртящи се гърбици и колянов вал. Щетите по този мотор са значителни, като те определено са несъвместими със сравнително малкия пробег на колата.
„Заради новите технологии – както на самите двигатели, така и на използваното масло, вече не е необходимо смяната да се извършва толкова често, както беше преди десетилетия. Въпреки това, изминаването на 100 000 км само с една смяна задължително означава проблеми. Няма ситуация, при която смяната на масло да е е по-скъпа от двигател“, казва Ерик.