Животът ни все повече ускорява темпо - и това се отнася не само до хората и информационните технологии, но и до автомобилите. Само допреди 20-30 години цилиндрите и буталата на повечето автомобили бяха дълговечни и почти неподатливи на износване. Най-много продължителното триене между стените на цилиндрите и "полата" на буталото да образува т. нар. стъпало в района на горната мъртва точка.
Но след това двигателите започнаха да се променят бързо, за да станат по-екологични и по-леки. Тук потенциалните проблеми с цилиндрите са от друг характер, доста по-сериозни са и като цяло се появяват значително по-рано от "стъпалото". Става дума за надиранията по стените им.
Пет правила, за да удължите живота на двигателя (ГАЛЕРИЯ):
В модерните двигатели споменатите "микрозаварки" между детайлите стават в три случая:
- По-голямо от предвиденото разширение на буталото, резултат от прегравяне на мотора.
- Голямо претоварване на още незагрял двигател, когато нагряването и разширяването на буталата настъпва по-бързо, отколкото това на цилиндрите.
- Недостатъчно смазка между буталата и цилиндрите
По-склонни към преждевременно надиране са онези двигатели, при които няма специална дюза за подаване на масло към дъното на буталото. Такава система отвежда от буталото между 30 и 50 процента от топлината, и го охлажда забележимо.
До надирания се стига и заради неграмотна употреба на пускови течности, които отмиват смазката от стените на цилиндрите. При това на двигателя се дава рязък старт и високи обороти.
Рисков момент е и запалването след дълъг престой на място, защото с течение на времено масленият слой се изпарява от стените на цилиндрите. Тогава върху детайлите може да се образува и корозия - също причинител на надирания.