Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Италианският производител на суперколи е абсолютният рекордьор по печалба на произведен автомобил. През 2022 компанията е доставила 13 221 коли - още един рекорд, и на практика е спечелила по 24 цента за всяко евро от продажбите си. Новата 2023 се очертава още по-добра с идването на Purosangue - за първото тримесечие има 10% ръст в продажбите и 24% ръст в печалбата.
Приходи: 5.095 млрд. евро
Нетна печалба: 0.939 млрд. евро
Печалба на акция: 5.11 евро
Продажби през 2022: 13 221 автомобила