Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Британското поделение на индийската Tata, обхващащо марките Jaguar и Land Rover, e подобрило малко резултатите си през 2023 година, поне ако се съди по финансовите резултати за първите три тримесечия, които сочат 15.7 млрд. лири приходи (спрямо 13.6 млрд. за същия период на предишната фискална година), и само 319 милиона лири загуба, на фона на 734 милиона година по-рано. За JLR фискалната 2023 приключва на 31 март и годишните данни още не са оповестени.
Приходи: 18.06 млрд. евро (за 9 месеца)
Нетна загуба: 364.9 млн. евро (за 9 месеца)
Продажби: 321 362 автомобила (за календарната 2022)