Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Приходите на Mercedes са се увеличили с над 16 млрд. евро спрямо 2021 година. Печалбата пада от 23.3 млрд. до 14.8 милиарда, но миналогодишният рекорд се дължеше на еднократни ефекти от отделянето на леките от товарните автомобили. Продадените леки автомобили са 2.04 милиона, с 5% повече от предишната година, а продадените ванове - 415,344.
Приходи: 150.02 млрд. евро
Нетна печалба: 14.81 млрд. евро
Печалба на акция: 13.55 евро
Продажби: 2.456 млн. автомобила