Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Само преди две години Tesla отчете първата си плаха печалба след десетилетие загуби, а сега вече компанията на Илон Мъск е между шестте най-големи във финансово отношение. Тазгодишният нетен резултат е със 128% по-висок от миналогодишния, приходите са се увеличили с 51%. Ако не броим Ferrari, Tesla има най-високия марж в автомобилния свят. Доставките на по-скъпите Model S и Model X са се стопили от 101,000 през 2018 година до 71,177 през 2022. Но пък за същия период доставките на Model 3 и Model Y са скочили от 152,000 до 1.298 милиона. А изградените зарядни станции вече са 4678, ръст от 35% спрямо миналата година.
Приходи: 74.4 млрд. евро
Нетна печалба: 11.46 млрд. евро
Печалба на акция: 3.30 евро
Продажби: 1.313 млн. автомобила