На първо място трябва да се отбележи факта, че батериите на електромобилите могат да се запалят или експлодират, като според експерти, в това отношение батериите за електрическите автомобили не са по-опасни от двигателите с вътрешно горене.
Автомобилите, които работят на газ, се считат за най-опасни, поради възможността бутилката да избухне при инцидент. От друга страна, електрическите превозни средства, захранвани от литиево-йонни батерии, могат да бъдат също толкова опасни, за което свидетелстват немалкото случаи на пожари с електромобили.
Литиево-йонните батерии вече присъстват в мобилните телефони и лаптопите. Има много документирани случаи на експлодиране на батерии на лаптоп или телефон, което повдига въпроса: ако малка литиево-йонна батерия може да експлодира, какво ще се случи с огромните батерии в електрическите превозни средства?
Новата Tesla Roadster, например, има литиево-йонна батерия с около 7000 клетки. За да предотвратят повредата на тези батерии, Tesla и много други автомобилни производители добавят някои предупредителни устройства, като детектори за сблъсък, които сигнализират предпазители и вериги за изключване на батерията, когато разберат, че батерията на EV претърпява някаква повреда.
Но дефектният сензор или детектор все пак може да застраши живота на пътника при инцидент. Все още има много подобрения, които трябва да бъдат направени в електрическите автомобили, за да станат те по-безопасни от традиционните автомобили.
Индустрията все още не се е подготвила за обемите изхвърлени батерии, които ще се натрупат до 2030 г. Специфичните отпадъци се превръщат в проблем поради нарастването на продажбите на електрически превозни средства в света и ограничените ресурси за рециклиране на батерии в индустрията.
Според доклада на EPA (Агенцията за опазване на околната среда) 68 пожара на сметища през 2019 г. и 65 през 2020 г. са причинени от използвани литиево-йонни батерии. Всички известни случаи на запалване на автомобили Tesla са документирани на специално създадения ресурс tesla-fire.com. В момента има 182 такива случая, като те са причинили 53 смъртни случая.
Опасностите на зарядните станции
В случай на късо съединение в електрическо превозно средство съществува опасност за водача и пътниците в превозното средство. Това се дължи на факта, че напрежението в автомобилните акумулатори е постоянен, а не променлив ток.
Toyota Prius има ток на батерията от 200 волта, а Ford Escape има 300 волта. Ако системата не работи или има инцидент, при който водачът докосне кабелите на батерията, всичко ще свърши зле (меко казано).
DC напрежението е по-опасно от AC напрежението, тъй като най-ниското напрежение е около 55 волта, което може да бъде фатално за човешкия живот. Но батериите в електрическата кола не са единствената характеристика, която може да причини пренапрежение.
Зарядните станции също представляват потенциален риск за шофьорите, защото предлагат различни напрежения от 110 до 550 волта. Въпреки че тези станции са оборудвани с мерки за безопасност, като прекъсвач, разположен под земята, неизправността може да има сериозни последствия.
Тези защитни устройства за изключване са предназначени да прекъсват потока на електричество в случай на внезапно напрежение, но според Комисията за безопасност на потребителските продукти на САЩ е установено, че тези устройства често се повреждат на станции за зареждане в различни части на страната.