Японските производители на автомобили са изправени пред криза на продажбите си в Китай, тъй като бързото преминаване към електрически автомобили преобърна най-големия автомобилен пазар в света и доведе до спад в покупките на автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Японските производители на автомобили пострадаха най-много поради доста ограниченото производство на електрически превозни средства и хибриди. Общите продажби на японски марки автомобили в Китай са паднали с 32% на годишна база през първото тримесечие, което е повече от два пъти по-високо от скоростта на спад в общия пазар, пише Reuters .
Съобщава се, че компанията Volkswagen е изправена пред приблизително същата ситуация. Анализаторите казват, че производството и рентабилността на чуждестранните компании ще бъдат подложени на натиск от Китай, като за целта местните производителите на автомобили намаляват производството на коли с ДВГ, както и цените на електромобилите си, за да запазят предимството си.
Това е доста тревожен знак за конкуренция, като това важи особено за японските производители на автомобили, които най-вероятно все повече да се сблъскват с тези проблеми извън родния си пазар.
Корпорацията Mitsubishi Motors съобщи миналата седмица, че е спряла производството на SUV-то Outlander за три месеца. Компанията не разкрива данни за продажбите в Китай, но Reuters съобщава, че те са паднали с 58% спрямо година по-рано.
Седанът Nissan Sylphy, който беше най-продаваният автомобил в Китай в продължение на три години, беше изместен миналата година от хибрид на китайската BYD. Отбелязва се, че сега версията на седана с електрическо задвижване e-Power ще се опита да си върне позициите и ще е основа за трансформацията на марката Nissan в Китай.
„Япония е най-големият губещ в ценовата война досега “, казва Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на консултантската фирма Automobility, базирана в Шанхай.
Според данни на индустрията от Китайската асоциация на производителите на автомобили, делът на Япония в продажбите на автомобили в Китай е спаднал до 18.5 процента през първото тримесечие от 24 процента през 2020 г.
Продажбите на Toyota и нейната луксозна марка Lexus са паднали с 14.5% през първото тримесечие на настоящата година. „Трябва да увеличим скоростта и усилията си, за да отговорим ясно на очакванията на клиентите на китайския пазар“, каза изпълнителният директор на Toyota Коджи Сато в интервю миналия месец.
Nissan Motor отчете 45.8% спад в продажбите в Китай, докато продажбите на Mazda Motor паднаха с 66.5% през първото тримесечие. Тези на Honda Motor паднаха с 38.2%, показват данни от индустрията.
Изпълнителният директор на Honda Тошихиро Мибе призна, че автомобилният производител изостава от китайските конкуренти в някои софтуерни технологии и най-вече в разработката и производството на електромобили.