Новият главен изпълнителен директор на Toyota - Коджи Сато, изрази увереността си, че японският автомобилен производител може да реализира големи печалби от електромобилите само с три основни стъпки. Той пое управление на компанията на 1 април, като под неговото ръководство бъдещата стратегия на Toyota беше преработена. И новият план има за цел до 2030 г. да бъдат увеличени както производството на електромобили, така и рентабилността.
В момента Toyota е в първи етап от своя нов план, втората част идва през 2026 г., а последните усилия са в сила до 2030 г. Целта е в средата на десетилетието компанията да произвежда по 1,5 млн електромобила в световен мащаб, като до 2030 г. тази бройки достигне 3,5 млн. Подобрената производителност и икономиите от мащаба ще означават по-ниски цени, което трябва да работи за увеличаване на обема на продажбите.
„Стъпка 1“ е направена още преди Сато да застане начело на Toyota, като това е пускането на първия електромобил на марката от гамата bZ на специално създадена платформа. Това е нещо като „опит за обучение“, тъй като излизането на пазара на bZ4X не може да бъде определено като успешно. Според Сато обаче компанията му е имала нужда от подобно нещо, за да се „събуди“.
„Ние ще направим бързи подобрения и модификации, така че привлекателността и силата на продукта да могат да бъдат подобрени. И ще направим това по ускорен начин“, категоричен е изпълнителният директор на Toyota.
Преминаването към „Стъпка 2“ означава интегриране в автомобилите на компанията на операционна система Arene, която в момента се разработва от нейното софтуерно звено – Woven. Благодарение на специално изградената платформа и разширената гама от електромобили новата система трябва да бъде готова възможно най-скоро, като в Toyota са наясно, че днешните успешни производители на електромобили са не само автомобилни, но и софтуерни компании.
Сато посочи „Стъпка 3“ като кулминацията на плановете и усилията на производителя – нещо като „торта на три етажа“. Той обясни, че Toyota ще премине към ново структурно тяло на колите си с вградена операционна система Arene с актуализирани софтуерни услуги. С новата каросерия ще дойде и нова версия на сегашната EV-платформа, която увеличава пространството, производителността и ефективността.
И тъй като Tesla в момента има огромна преднина при електромобилите, Toyota ще трябва да увеличи значително производството и продажбите, за да достигне маржове, с които да може да се конкурира с американците. В момента маржовете на Tesla са около 20%, което е впечатляващо, като се има предвид, че компанията на няколко пъти намали цените на своите модели.
В същото време тези на Toyota са едва 10%, но японската компанията има намерение да ги увеличи, като продължи да гони целта си от 10 млн произведени коли на година. По-голямата част от тях ще продължат да бъдат хибриди, като именно печалбата от тях ще позволи на японския производител да увеличи инвестициите си в научно-изследователска и развойна дейност.