Най-ценната автомобилна марка в света за тази година е Tesla, като нейната стойност скочи с 44% до 66,2 милиарда долара, сочи ново изследване на водещата консултантска компания за оценка на марки Brand Finance. Американската компания е за първи път номер едно и за първи път марка, която не произвежда двигатели с вътрешно горене, оглавява световната класация.
Всяка година Brand Finance подлага на тест 500 от най-големите марки и публикува над 100 доклада, класирайки марките във всички сектори и държави. Най-ценните и най-силни марки в автомобилната индустрия в света са включени в годишната класация на Brand Finance Automotive Industry 2023.
Марката Tesla сега струва над пет пъти повече от преди пандемията, изпреварвайки миналогодишния лидер Toyota (стойността на марката спада с 18% до 52,5 милиарда USD), и миналогодишния подгласник Mercedes-Benz (спад на стойността на марката 3% до 58,8 млрд. USD).
Алекс Хей, директор по оценка на Brand Finance, каза: „Този ръст в стойността на марката е положителен знак за Tesla, тъй като показва, че потребителите разпознават и ценят марката повече, което потенциално може да доведе до увеличаване на продажбите и приходите в бъдеще. Автомобилната индустрия е силно конкурентна, така че за Tesla да постигне това ниво на растеж е забележително постижение и свидетелство за стойността на марката Tesla. Сега Tesla трябва да работи, за да защити това движение напред.“
Китайската марка Sokon (стойността на марката се удвоява повече от 739 милиона щатски долара) е най-бързо развиващата се автомобилна марка след успешната 2022 г., през която тя продаде 21% повече автомобили на годишна база. Прогнозите на марката също се увеличиха, което спомага за по-нататъшното повишаване на стойността на марката.
Ferrari е най-силната автомобилна марка, която печели елитен рейтинг AAA+. В допълнение към изчисляването на стойността на марката, Brand Finance също така определя относителната сила на марките чрез балансирана карта с показатели, оценяващи маркетинговите инвестиции, капитала на заинтересованите страни и бизнес ефективността.
Оценката на Brand Finance за капитала на заинтересованите страни включва оригинални данни от проучване на пазара от над 100 000 респонденти в 38 страни и в 31 сектора.
Ferrari (стойността на марката спадна с 8% до 7,4 милиарда USD) отново е най-силната автомобилна марка с резултат от индекса на силата на марката от 90,7 и рейтинг на марката AAA+. Въпреки намалението на стойността на марката, Ferrari всъщност имаше силно финансово представяне през 2022 г. Намалението на нейната марка в щатски долари беше причинено главно от неблагоприятни валутни движения, като марката постигна ръст от 3,1%, измерен в евро.
Като част от своя анализ, Brand Finance оценява ролята, която специфичните атрибути на марката играят при стимулирането на цялостната стойност на марката. Един такъв атрибут, чиято значимост нараства бързо, е устойчивостта. Brand Finance оценява доколко устойчиво се възприемат конкретни марки, представени чрез „оценка за възприемане на устойчивост“.
Tesla има най-високия резултат за възприятие за устойчивост (5,43 от 10) и стойност (17,8 милиарда USD). Tesla е добре позната като пионер в технологиите за електромобили и батерии, които подпомагат прехода към икономика с по-ниски въглеродни емисии. Този образ ясно се пренася във възприятията на глобалните потребители.
Японската марка Denso (стойността на марката нараства с 6% до 4,5 милиарда USD) запазва титлата си на най-ценната марка за автомобилни компоненти в света за 6-та поредна година. Denso инвестира сериозно в електрификация, тъй като гледа към по-електрическо фокусирано бъдеще за автомобилната индустрия. Aptiv (стойността на марката нараства с 30% до 1,6 милиарда USD) е най-бързо развиващата се марка в тази класация. Френската марка Valeo (стойността на марката нараства с 1% до 2,3 милиарда долара) е най-силната марка за автомобилни компоненти с резултат от индекса на силата на марката 69 от 100, с рейтинг AA-.
Няма промяна в челната тройка на класацията на най-ценните марки гуми в света през 2023 г., като Michelin (стойността на марката се повишава с 2% до 7,9 милиарда USD) остава на първо място за 6-та поредна година. Следва Bridgestone (стойността на марката спада с 1% до 7 млрд. USD) и Continental (стойността на марката намалява с 3% до 4,1 млрд. USD) на трето.
Освен че е най-ценната марка гуми, Michelin е и най-силната с резултат на индекса на силата на марката от 88,1 от 100, със съответния рейтинг AAA. Китайската марка Sailun е най-бързо развиващата се марка гуми (стойността на марката нараства с 6% до 7 милиона USD).
Освен че е най-ценната и най-силна марка гуми, Michelin има и най-високата стойност за възприемане на устойчивост от всички марки гуми в класацията на 255 милиона щатски долара.