Класическите автомобили от 70-те години на миналия век имаха особен чар и част от него бяха много специфични елементи, които не се виждат днес. Един от тези елементи са страничните вентилационни отвори зад задното странично стъкло. За какво бяха нужни и защо изчезнаха напълно?
През онези години само луксозните автомобили бяха оборудвани с климатик и единственият начин да се регулира температурата в купето е естествената вентилация.
Масови коли като Renault 12, Seat 600, Simca 1200 и други подобни модели разполагаха с такива отвори зад задното странично стъкло, които изпълняваха три много важни функции. Първата - когато не е прекалено горещо те позволяват на хладен въздух да влиза в купето и на горещ въздух да излиза, създавайки циркулация на въздуха, която прави дългите пътувания по-поносими.
Второто предназначение е, че при свалянето на прозореца автомобилът генерира много досадна турбуленция и шум. Дискомфорт, който се смекчава веднага щом се отвори и друг прозорец. Вентилационните отвори служат като допълнителен прозорец, който допринася за регулиране на налягането.
И трето - позволява облекчаване на натиска, който възниква при затваряне на вратите, колкото и това да изглежда второстепенна функция.
По този начин и превръщайки се в необходимост, дизайнерите започват да използват вентилационни отвори като елементи на визията. Правят ги по много различни начини, обикновено в черно и в повечето случаи с хромиран ръб.
Какво се случва днес, защо изчезнаха и вече не са ли необходими? Първо трябва да се отчете наличието на климатик вече във всички съвременни коли.
Второ - всички автомобили все още имат такива отвори, но те вече изглеждат различно. Конструктивно регулирането на налягането в купето е решено от дизайнерите с нови технологии (например гумени клапани, които се отварят и затварят) и не са видими, но отвори за циркулация на въздуха продължава да има.