Китайските производители на автомобили отчитат сериозен ръст на популярността си на задграничните пазари, което може да тласне износа на автомобили от страната до нов връх тази година след скока през 2022 година.
Новият Haval XiaoLong от Great Wall
Според Китайската асоциация на производителите на автомобили, от страната са изнесени 3.11 милиона автомобила миналата година, което е ръст от 54.4% на годишна база и този факт поставя Китай на второ място в света след Япония. Този импулс ще продължи и през 2023. Данните на Great Wall Motors, най-големия китайски производител на SUV и пикапи, показват, че компанията е продала 15 998 автомобила в чужбина само през януари, което е с 25.47% повече от аналогичния период от миналата година.
Китайският автомобилен производител заяви, че ще ускори глобалната си кампания, като Европа и Югоизточна Азия се очертават като нови пазари за растеж. Ръководителят на продажбите на Great Wall Motors Thailand пък заяви, че автомобилният производител планира да пусне четири нови модела автомобили в страната през тази година. През миналата година на външните пазари са продадени 173 180 автомобила, което е с 21.28% повече от предходната година. От Great Wall твърдят, че общите им продажби в чужбина надхвърлят 1 милион превозни средства.
BYD Atto 3
Другият голям китайски автомобилен производител - BYD, е изнесъл 10 409 автомобила миналия месец, което е ръст от 57.8% спрямо същия период за 2022 година. ще припомним, че BYD пусна три нови модела в Европа през септември 2022, единият от които е Atto 3. Около месец по-късно компанията за коли под наем Sixt подписа сделка с BYD за закупуване на 100 000 автомобила за шест години.
Китайската марка Voyah, първокласното звено на държавната Dongfeng Motor, излезе с информация, че ще започне да доставя своите SUV автомобили до Норвегия, първият ѝ задграничен пазар, през януари и това вече е факт. Марката се афишира сериозно и в Израел, като доставките там започнаха през март. От Voyah заявиха, че ще пуснат своите модели и в Швеция, Нидерландия и Дания още тази година. Тези европейски страни са първите пазари и за други китайски марки, включително Xpeng и Nio.
Hongqi E-HS9
FAW Group Hongqi, които имат присъствие в Западна Европа, очакват продажбите им в чужбина да съставляват повече от 10 процента от общите продажби, като това трябва да бъде постигнато още през 2025 г., а през 2030, те ще нараснат до 25 процента. Почетният президент на Китайското общество на автомобилните инженери каза пред медиите: „Може техните продажби в Европа към момента да са малки, но самото им присъствие там е доказателство за тяхната конкурентоспособност.“ Според доклад на McKinsey, публикуван в края на 2022 г., китайските производители на автомобили впечатляват задгранични клиенти с модели, които „надхвърлят най-смелите им мечти“, което определено ще доведе до увеличаване на позицията им на световната сцена.
Китайските търговски електрифицирани превозни средства също стават доста популярни на чуждестранните пазари. През декември 2022 г. Farizon Auto, подразделение на Geely, получи поръчка за 1000 SuperVAN от Admiral Mobility в Обединените арабски емирства. Това е и най-голямата поръчка за електрически търговски превозни средства в Персийския залив. Китайците са оптимисти и със съвместни усилия се надяват да доставят 5 000 нови електрифицирани лекотоварни превозни средства в региона на Персийския залив само за три години.
SAIC Maxxus EV30
Още един автомобилен производител от Поднебесната държава - SAIC Maxus, чиито продукти се предлагат в 73 страни, заяви, че ще пусне няколко нови EV-возила тази година, като те ще са предназначени за основните им задгранични пазари, включително Европа, Близкия изток и Южна Америка. SAIC вече имат електрически модели на международните пазари. Освен всичко друго, микробусите EV 30 и EV 90 бяха най-продаваните в своите сегменти в Испания и Норвегия през 2022 година.
По-рано тази година Китайската асоциация на производителите на автомобили изчисли, че износът от Китай може да нарасне с поне още 20% на годишна база до 3.73 милиона екземпляра.